Eten

Verse of gedroogde pasta: wat is gezonder?

is-verse-pasta-gezonder-dan-gedroogde-pasta-dit-is-het-verschil.jpg

In de meeste supermarkten vind je tegenwoordig niet alleen de ‘standaard’ gedroogde pasta, steeds vaker is er ook verse pasta in het schap. En daarmee rijst ook de vraag: wat is gezonder, verse of gedroogde pasta? En wat is eigenlijk het verschil tussen die twee?

Verse klinkt misschien gezonder dan gedroogd, maar klopt dat bij pasta wel?  

Verse pasta vs. gedroogde pasta

Het grote verschil tussen de twee soorten pasta is dat de verse variant gemaakt wordt van bloem, zout, water en eieren. En die eieren zorgen niet alleen voor een lichtere structuur, maar ook dat pasta niet zo lang houdbaar blijft. Gedroogde pasta bestaat vaak alleen uit bloem, water en zout. Hierdoor kun je de pasta lang bewaren en blijft de structuur, ook na het koken, steviger. 

Wat is gezonder?

Maar maakt de toevoeging van eieren verse pasta dan ook gezonder dan gedroogde pasta? Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt het verschil in voedingswaarde tussen de twee nihil. Op het gebied van calorieën gaan de twee soorten ook gelijk op. Volgens de Consumentenbond gaat het vooral om het vezelgehalte en de hoeveelheid vitaminen en mineralen. Daarom is het vooral volkorenpasta die het beste uit de test komt. Dat komt doordat volkorenproducten rijk zijn aan vezels, ijzer en verschillende vitaminen zoals vitamine B. Het maakt daarbij dus niet uit of het verse of gedroogde pasta is. 

Lees ook: Met deze tip van chef-koks wordt je pasta nóg lekkerder

Volkorenpasta

Volgens de Gezondheidsraad is het eten van vezelrijke producten, zoals de juiste pasta, goed voor het lichaam. Het verlaagt bijvoorbeeld de kans op hart- en vaatziekten en als je 90 gram witte graanproducten dagelijks zou vervangen voor 90 gram van een volkoren variant, dan zou dat kunnen zorgen voor 10 procent minder risico op darmkanker. Ook het risico op diabetes type 2 ligt lager bij voldoende vezels. Nu denk je misschien: dan is vezelrijke pasta toch het best? Maar vezelrijke pasta bestaat vaak uit geïsoleerde vezels, waardoor ze niet dezelfde gezondheidsvoordelen als volkorengraan hebben. Daarin zitten namelijk naast vezels nog andere gezonde stoffen uit de graankorrel. Wil je het dus echt gezond aanpakken? Ga dan altijd voor de volkoren variant.  

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | 24Kitchen, Consumentenbond
Beeld | iStock

Ook interessant