Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Wat is het verschil tussen een groene, gele, oranje of rode paprika?

wat-is-het-verschil-tussen-een-groene-gele-rode-of-oranje-paprika.jpg

Weet jij nooit of je een groene, gele, oranje of rode paprika moet kopen? En vraag je je af of er überhaupt een verschil zit tussen de kleuren paprika’s als het gaat om smaak en vitamines? Wij geven je het verlossende antwoord.

De verschillende kleuren zijn er namelijk niet voor niks.

Zó gezond is paprika

Paprika is familie van de peper. De groente komt uit de landen rond de Middellandse Zee, en van april tot en met november ook uit Nederland. Net als andere groentes – groot of klein, recht of krom, rond of puntig – zijn ook paprika’s gezond. Het Voedingscentrum adviseert iedereen 250 gram groente per dag te eten. Het eten van groente en fruit verlaagt het risico op chronische ziektes (denk aan hart- en vaatziektes) en bepaalde vormen van kanker (darmkanker), zeggen ze bij het Voedingscentrum. Ook voor goede voedingstoffen ben je bij de paprika aan het juiste adres. Welke kleur ze ook hebben, paprika’s zitten niet alleen vol goede voedingsstoffen, ze bevatten ook veel vezels en weinig calorieën.

Ook interessant:
Dit zijn de verrassende gezondheidsvoordelen van paprika

Verschil in smaak

Paprika’s verschillen van kleur, maar daarnaast is er ook een verschil in smaak én voedingswaarde. Zo is een groene paprika eigenlijk onrijp, waardoor de smaak meestal ook wat bitterder en kruidiger is. De groene variant wordt dan ook vaker in een warm gerecht gegeten en niet zo snel als rauwkosthapje tussendoor. Een gele paprika smaakt wat frisser en komt goed tot zijn recht in pasta’s, soepen en sausjes.

Terwijl de oranje of rode paprika wat zoeter van smaak is en wel lekker is als tussendoortje. Maar je kunt ze natuurlijk ook in gerechten gebruiken. Zo kun je van deze exemplaren heel goed gevulde paprika’s met gehakt en groenten maken. Of je snijdt hem in stukjes voor in een salade, wrap of quiche. Iedere paprika brengt een heerlijke smaak aan een ander gerecht.

Voedingswaarde van een paprika

Hoewel alle paprika’s gezond zijn, is er wel een verschil in voedingswaarde. Een groene paprika wordt als eerste geoogst en bevat de ‘minste’ voedingstoffen. De rode, die als laatste aan de beurt is bij het oogsten, bevat meer vitamines en mineralen dan zijn groene, gele en oranje soortgenoten. Als je grieperig bent, kun je zelfs beter een rode kleur paprika eten dan een sinaasappeltje. Van alle groente- én fruitsoorten (rauwe spruitjes uitgesloten) bevat de rode namelijk de meeste vitamine C, drie keer meer dan die sinaasappel.

Kleuren en vitamines

Een paprika in de rode kleur bevat ook twee keer zo veel vitamine C en ruim drie keer zo veel vitamine E als een groene. Die groene variant scoort dan misschien wat betreft gezonde voedingsstoffen wel het slechtst van de vier, maar daarin zitten weer meer vitamine K en vezels. En gele en oranje paprika’s? Die bevatten meer voedingswaarde dan de groene, maar net iets minder dan hun rode broertje of zusje.

Kortom: alle paprika’s hebben hun eigen smaak en zijn daarom stuk voor stuk nuttig voor een verschillende gerechten, genoeg variatie dus! Maar wil je ze puur eten om wat extra vitamine binnen te krijgen? Dan kun je dus het beste kiezen voor de rode, want deze bevat nu eenmaal de meeste vitamines.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Het Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant