Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Aha: dus dít zijn de verschillen tussen abrikozen, nectarines en perziken

perzik-nectarine-abrikozen-margriet.jpg

Abrikozen, nectarines en perziken liggen meestal naast elkaar op de fruitafdeling. Ze lijken ook zo veel op elkaar. Maar wat zijn dan precies de verschillen tussen de vruchten?

En is het één lekkerder of gezonder dan het ander?

Kleur en schil

Met het blote oog kun je nectarines best makkelijk onderscheiden van abrikozen en perziken. Ze zijn roder en glanzen. Het verschil tussen perziken en abrikozen is qua kleur minder goed te zien. Ze hebben allebei een oranjeachtige, matte kleur. Het grootste verschil zit ‘m in de schil. Nectarines voelen glad aan, waardoor de schil ook lekkerder eetbaar is. Perziken en abrikozen hebben een zachte en pluizige schil, die zeker door bijvoorbeeld een taart wat taai kunnen worden. Vooralsnog zijn perziken en abrikozen dus nog het lastigst van elkaar te onderscheiden.

Formaat en pit

Het grootste verschil tussen abrikozen en perziken, is het formaat. Waar zowel nectarines als perziken ongeveer tot een diameter van zeven centimeter groeien, wordt een abrikoos niet veel groter dan vijf centimeter. Ook de pit verraadt de aard van het, eh, vruchtje. De pitten van nectarines en perziken hebben een grove structuur, die van abrikozen is egaal en zachter. Als je een van deze vruchten wilt verwerken in bijvoorbeeld een salade, is een abrikoos het makkelijkst te snijden: als die rijp is, kun je het vruchtvlees makkelijk van de pit verwijderen. Bij perziken gaat dit over het algemeen het lastigst.

Pluktijd

In principe kunnen we ieder jaar het eerst en langst smullen van perziken. Die worden vanaf april tot en met midden oktober geplukt. Dan volgen nectarines die tussen mei en september van de bomen afgehaald worden. En tot slot abrikozen, die tussen mei en half augustus te plukken zijn. De pluktijd verschilt dus per vrucht, maar over het algemeen zijn het alle drie typische zomervruchten.

Gezonder

Maar nu wat we écht willen weten: is de ene vrucht ook gezonder dan de andere? Als je op de calorieën let, kun je het best voor een abrikoos (11 calorieën per stuk) gaan. Dan een nectarine (38 calorieën), dan een perzik (45 calorieën). Perziken zijn een bron van vitamine B3, B5 en E en rijk aan provitamine A. Dat betekent dat ze goed zijn voor vertering én ze zorgen ervoor dat je meer voedingsstoffen uit ander voedsel kunt halen. Nectarines bevatten juist meer vitamine C, wat goed is voor het immuunsysteem. Abrikozen bevatten net als perziken veel vitamine E, en daarnaast ook kalium, wat goed is voor de bloeddruk. Maar het Voedingscentrum raadt alle drie de vruchten aan, dat al een hoop zegt over de gezondheid ervan. Het is dus uiteindelijk een kwestie van smaak.

Bron | Good Housekeeping, eten-en-drinken.infonu.nl
Beeld | iStock

v

Ook interessant