Eten

Afvallen? Verklein je porties!

kleine-porties-eten.jpg

Afvallen? Een handige manier om snel gewicht te verliezen is het verkleinen van je porties. Vind je het moeilijk om de juiste portie in te schatten? Wij zetten vijf handige tips voor je op een rij.

1. Lees de richtlijnen op de verpakking

Op veel productverpakkingen staat tegenwoordig een richtlijn voor één portie op de verpakking vermeld. Dit is een goede richtlijn.

2. Meten is weten

Gebruik een weegschaal, bakjes of maatbekers om precies de juiste hoeveelheid af te meten. Doe dit vooral bij rijst en pasta. Zo weet je zeker dat je voldoende, maar niet teveel eet. Een avondmaaltijd weegt ongeveer 400 gram. Een extra portie groente kan natuurlijk geen kwaad!

3. Schep je bord in de keuken op

Schep je bord één keer in de keuken op en neem de pannen niet mee naar tafel. Zo voorkom je dat je niet in de verleiding komt om nog een keer op te scheppen.

4. Servies

Kijk eens kritisch naar je servieskast. Mooie borden zijn leuk voor decoratie, maar vaak te groot om van te eten. Gebruik eens een kleiner bord. Je zult merken dat je ook hier genoeg aan hebt.

5. Leer inschatten

Train jezelf om de juiste porties in te schatten. Begin hiermee tijdens het doen van je dagelijkse boodschappen. Door je groente alvorens het wegen op gewicht in te schatten leer je snel wat je dagelijks aan groente nodig hebt.

Ook interessant