Eten

Verantwoord frituren doe je zo

veiligfrituren-jpg.jpg

Vind jij een gefrituurd hapje op z’n tijd lekker, maar wil je ook lief zijn voor je lijf? Met deze tips frituur je verantwoord!

Gebruik vloeibaar vet of olie
Als je op je gezondheid wilt letten kun je beter niet te veel frituren of bakken. Frituren is altijd een vette bereidingswijze. Het is gezonder om te stomen of gerechten te bereiden in de oven. Als je frituurt, kun je het beste olie of vloeibaar vet gebruiken. Dat bevat minder verzadigde vetten dan vast frituurvet en is daardoor een stuk beter voor je lijf.

Let op het soort olie
Frituren kan -behalve met vloeibaar frituurvet uit een fles-  in gewone vloeibare oliën zoals zonnebloemolie, arachideolie en olijfolie. Gebruik alleen geen “extra vierge” olijfolie. Bij verhitting van deze olie ontstaan namelijk ongezonde stoffen. Kijk bij twijfel op de verpakking van olie om te zien of het gebruikt kan worden om in te frituren.

Hoe houd je frituren veilig?
De beste temperatuur om te frituren is 150 tot 175 °C. Als de temperatuur te laag is, nemen de producten veel olie op, waardoor ze erg vet worden. Ook kan je hapje niet goed gaar zijn. Bij een te hoge temperatuur kan de buitenkant verbranden terwijl de binnenkant nog rauw is. Verder kan bij een te hoge temperatuur acrylamide ontstaan, wat schadelijk is.

Frituur je in een pan die op het fornuis wordt verhit? Gooi een stukje brood in de hete olie om te testen of de temperatuur goed is. Als de temperatuur goed is, gaat het brood bruisen en wordt het bruin.

Zeef de olie of het vloeibare vet na gebruik en ververs de olie regelmatig, na zo’n 5 tot 7 keer. Vul gebruikte olie of vloeibaar vet niet aan met nieuwe olie of niet-vloeibaar vet.

Heeft de olie een sterke geur of smaak, is het donker of stroperig of walmt of schuimt het? Ververs het dan in ieder geval. Op die manier wordt het ontstaan van schadelijke stoffen beperkt.

Bron: Voedingscentrum
Rianne Wijnhoven

Ook interessant