Eten

Verantwoord een kant-en-klaarmaaltijd?

kant-en-klaarmaaltijd.jpg

Na een drukke dag sta je voor het schap in de supermarkt. Je bent moe en moet nog van alles. Dan kan een kant-en klaarmaaltijd een uitkomst zijn.  Niet voor iedere dag, want vers is natuurlijk beter en lekkerder. Maar als je toch voor een magnetronhap kiest, hoe kies je dan verstandig?

Zout
Vaak bevatten kant-en-klaar maaltijden veel zout.  Let op het etiket: Probeer te kiezen voor een maaltijd waar niet meer dan 160 mg per 100 g natrium in zit. Natrium zit in zout en speelt een belangrijke rol bij het regelen van de vochtbalans van het lichaam. Het is bijvoorbeeld nodig voor een goede werking van de spier- en zenuwcellen. Te veel natrium is niet goed voor je lichaam, het kan de kans op ziektes vergroten. Per dag zou een volwassene niet meer dan 6 gram zout, ofwel 2,4 gram natrium, binnen mogen krijgen. De gemiddelde Nederlander zit daar al snel aan, dus het is slim om erop te letten.

Groente
Kies voor een maaltijd met ten minste 200 gram groente. Zit er weinig groente in, maak er dan een lekkere salade bij. Hussel snel wat sla, rauwkost en cherry tomaatjes door elkaar en klaar zijn de vitamientjes.

Uit het potje
Weinig tijd maar wil je toch een beetje gezond eten? Een snelle maaltijd met groente uit de diepvries, een potje of een blik kan ook. Er zitten bijna evenveel vitamines en mineralen in, waardoor het prima alternatieven zijn voor verse groente. Vooral voor diepvriesgroente geldt dat ze niet onder doen voor verse groente.

Calorieën
Een goede kant-en-klaarmaaltijd bevat  400 tot maximaal 700 kilocalorieën. Dat is voldoende voor een avondmaaltijd voor een gemiddeld persoon. Jonge kinderen hebben minder nodig. Ook hier geldt het advies: bekijk het etiket, vergelijk, en maak weloverwogen je keuze.

Bron: Voedingscentrum
Chantal van der Leest

Ook interessant