Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Veel gegeten in één keer? Op deze manier is het zelfs gezond

zo-ga-je-minder-snoepen.jpg

Twee keer spaghetti opgeschept? Geen zorgen! Zolang je daarna maar een tijdlang niks eet. Het is misschien zelfs gezonder om in twee of drie keer álles te eten wat je op een dag nodig hebt. Van tussendoortjes zou je zelfs alleen maar méér trek krijgen, ook van gezonde!  

Het Voedingscentrum zou het beslist afraden, maar neurowetenschapper Mark Mattson van het Amerikaanse National Institute on Aging heeft al vijfendertig jaar niet ontbeten. Meestal slaat hij zelfs zijn lunch over, vertelt hij in The New York Times. Tegen een uur of vijf gaat hij een paar rondjes hardlopen en pas daarna eet hij in een tijdbestek van zes uur alle calorieën die hij per dag nodig heeft (zo’n tweeduizend). “Als je er eenmaal gewend bent aan achttien uur niks eten, is het geen big deal,” vertelt hij de krant. “Ik heb nooit honger ‘s ochtends.”

Beter op gewicht

Volgens de neurowetenschapper is het namelijk waarschijnlijk gezonder om in twee of drie keer álles te eten wat je op een dag nodig hebt dan om de hele dag door kleinere porties te eten. Maar dan moet je daar tussendoor ook echt helemaal niets eten. Zo blijkt uit dierproeven en ook uit steeds meer studies met mensen dat Mattsons manier van vasten de kans op kanker kan verkleinen en kan helpen om een gezond gewicht te behouden. Mogelijk ligt dit aan het feit dat je lichaam tijdens het vasten minder insuline en een ander insulineachtig hormoon – IGF-1 genaamd – aanmaakt. Dit laatste hormoon speelt ook een rol bij kanker en diabetes, aldus de Amerikaanse krant.

Oermens at geen drie maaltijden per dag

“Vanuit evolutionair oogpunt is vasten ook veel natuurlijker,” aldus Mattson. “De oermens at echt niet elke dag drie maaltijden en allerlei tussendoortjes.” Sterker, van al die tussendoortjes zou je het hongergevoel alleen maar in stand houden. Joost Drenth, hoogleraar Maag-Darm-en Leverziekten bij het Radboud umc, vertelde ons eerder ook al dat ons lichaam went aan de hoeveelheid eten die we het continu voeren. “Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die zes keer per dag eten, vaker verlangen naar eten dan mensen die drie maaltijden per dag nuttigen,” aldus de hoogleraar.

Hongergevoel: ‘tussen de oren’
Wist je dat een hongergevoel voor het grootste deel tussen onze oren zit? We krijgen vooral trek als we voedsel zien of ruiken. Het schijnt zelfs dat als je mensen zonder voedsel opsluit, de hongergevoelens vanzelf verdwijnen.

Hoe vaker tussendoortjes, hoe vaker trek!

Natuurdiëtisten adviseren zelfs vaak zo min mogelijk tussendoortjes te eten omdat je er alleen maar méér trek van kunt krijgen. Dat geldt voor veel mensen met name voor fruit. De fruitsuikers zouden ervoor kunnen zorgen dat je na een half uur weer trek krijgt. “Als jij snel trek krijgt na het eten van een appel, dan kun je deze beter bewaren tot een half uur voor de maaltijd,” adviseert Marijke De Waal Malefijt, natuurdiëtiste en schrijfster van Ik heb er mijn buik van vol, bedoeld voor mensen met maag- en darmklachten. “Dan weet je zeker dat je daarna weer wat binnenkrijgt.” Lukt dit niet, neem dan een handje verse noten bij je appel, is haar advies. “De vetten en eiwitten in de noten vertragen de opname van de fruitsuikers.”

Liever niet urenlang vasten?

Zie je het niet zitten om achttien uur per dag niks te eten? Je bent ook al hartstikke goed bezig als je gewoon minder suiker en snelle koolhydraten eet en deze vervangt door natuurlijke vetten en eiwitten, adviseert een voedingsprofessor in de Amerikaanse krant. Deze bieden veel meer nuttige voedingsstoffen voor je lichaam en verzadigen ook een stuk beter.

Ook interessant