Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Twee stuks fruit per dag: makkie!

twee-stuks-fruit-per-dag-makkie.jpg

Haal jij dat wel, twee stuks fruit per dag?

Het eten van fruit en groente behoort tot een van de belangrijkste bezigheden van je dag, zonder dat je het zelf doorhebt. Je lichaam heeft deze vitamines hard nodig om op volle toeren te kunnen draaien. Daarom is het belangrijk, dat je elke dag tenminste 2 stuks fruit eet. Maar hoeveel bessen of frambozen zijn één ‘stuk’ fruit nu eigenlijk?

Over de laatste vraag kunnen we kort zijn: één keer fruit is een appel, een banaan, maar ook een schaaltje aardbeien of bessen van ongeveer 125 gram. Uit een ananas of meloen kun je juist weer méér dan een portie fruit halen. Kort door de bocht wordt er ongeveer 200 gram fruit bedoeld met 2 stuks.

Sap of fruit?
Je kunt een deel van je dagelijkse fruitportie ook drinken. Maar in sap missen veel voedingsstoffen die nog wel in fruit zitten. In appelsap zit zelfs bijna alleen nog maar het vruchtensuiker. Sinaasappel-, grapefruit- of ananassap hebben nog wél goede voedingswaarden. In plaats van een stuk fruit kun je hiervan één keer per dag een glas nemen.

Fruit erbij?

Een appel uit het knuistje of een bakje fruitsalade tussendoor: zo eten de meeste mensen hun dagelijkse portie. Maar er zijn meer leuke manieren om fruit te eten:

– Banaan en appel kun je ook zo op brood eten, of nog lekkerder, beleg je boterham met pindakaas met plakjes banaan, of garneer je boterham appelstroop met appel.

– Zuivel en fruit, dat zijn ook dikke vriendjes. Eigenlijk kun je alle soorten fruit in een smoothie of in je yoghurt eten.

– Maak zelf je eigen gezonde ijsjes! Alles wat je nodig hebt is een ijsjesvorm, een vriezer en je favoriete ingrediënten. Pureer vers fruit, strooi er een klein beetje suiker bij en meng het met vruchtensap, magere yoghurt of koude thee. In de vormpjes gieten en invriezen maar!

– Iets te vieren? Trakteer jezelf, collega’s, vriendinnen op fruitspiesjes. Eventueel kun je ze half in gesmolten pure chocolade dippen.

Heb jij de gezonde smaak te pakken en wil je meer lezen over hoe je ook voldoende groente binnenkrijgt? Lees dan snel Hoe eet ik 200 gram groente per dag?

Bron: Voedingscentrum.nl
Chantal van der Leest

Ook interessant