Eten

Top 10 ‘echte’ superfoods

echte-superfoods.png

Superfoods een hype? Misschien. Maar de Amerikaanse overheid heeft mooi wel een lijstje gemaakt van groentes en fruitsoorten die officieel barsten van de gezonde stoffen. Met stip op 1…: waterkers!

Ja, je leest het goed. Niet broccoli, spinazie of spruitjes, maar waterkers zou per 100 calorieën de hoogste concentratie voedingsstoffen bevatten waarvan echt is bewezen dat ze bijdragen aan een goede gezondheid. Hieronder vallen bijvoorbeeld vezels, kalium, eiwitten, calcium, foliumzuur, vitamine B12, vitamine A, C, D en K. Waterkers bevat vooral veel vitamine K.

Het onderzoek ‘Powerfoods’

Voor het opstellen van het superfoodlijstje controleerde de Centers for Disease Control and Prevention 47 groente- en fruitsoorten op 17 essentiële voedingsstoffen. Uiteindelijk kregen 41 soorten de stempel ‘powerhouse fruits and vegetables‘ (PFV) mee. Frambozen, mandarijnen, cranberries, knoflook, uien en blauwe bessen vielen buiten de boot, omdat deze met name veel fytochemicaliën en anti-oxidanten bevatten – stoffen waarvan (nog) niet wetenschappelijk is aangetoond dat ze essentiële voedingsstoffen zijn waar we niet zonder kunnen.

De top 10:

Deze groentes kwamen als grote winnaars uit de bus:

1. Waterkers (100)

2. Chinese kool (92)

3. Snijbiet (89)

4. Loof van bietjes (dus bladeren van een bietenplant) (87)

5. Spinazie (86)

6. Witlof (73)

7. Bladsla (71)

8. Peterselie (66)

9. Romaine sla (63)

10. Bladkool (in het Engels: collard green, een variant van boerenkool die in Nederland niet gangbaar is) (62)

Pompoen ‘volste’ fruit

Opvallend genoeg komt fruit pas veel lager voor op de lijst. Pompoen, citroen en aardbei schijnen de hoogste concentratie voedingsstoffen te bevatten, maar met scores tussen de 18 en 40 doen ze het een stuk minder goed dan de groentes in de top 10.

Doe maar gewoon…

Interessant, zo’n lijst. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere groentes en fruitsoorten (veel meer dan 47!) niet of minder gezond zijn. Zo zitten bessen boordevol vitamines, mineralen en aminozuren. Kortom, wie gevarieerd eet, is nog altijd het gezondst bezig.

Inspiratie

Wel kun je dit lijstje gebruiken ter inspiratie in de keuken. Maak bijvoorbeeld eens een lekkere sandwich met paddenstoelen en waterkers. Of deze noedelsoep met kip en Chinese kool.

Tip: wat zit er in mijn eten?

Wil je weten hoeveel vitamine D er in selderij zit, of hoeveel koolhydraten in aardappels? Op Voedingswaardetabel.nl lees je precies hoeveel voedingsstoffen er in je eten zitten.

 

Ook interessant