Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Déze 10 ideeën voor een koolhydraatarme lunch wil je niet missen

deze-tien-ideeen-voor-een-koolhydraatarme-lunch-wil-je-niet-missen.jpg

Met een koolhydraatarm dieet heb je nog flink wat keuze in wat je wel of juist niet kunt eten, alleen moet je dan wel weten wát er precies low carb is. Inspiratie nodig? We zetten de tien lekkerste ideeën voor een koolhydraatarme lunch voor je op een rijtje.

Van kaaswafels tot courgettenoedels: deze tien lunches wil je écht een keer proberen.

1. Een salade

Natuurlijk beginnen we met een klassieker op het gebied van de koolhydraatarme lunch: de salade. Misschien denk je nu aan een bord vol groenvoer met een paar tomaatjes, maar een salade kan een stúk interessanter zijn dan dat. Kies in plaats van ijsbergsla bijvoorbeeld een combinatie van verschillende soorten sla en spinazie. Vervolgens zijn de toppings ook eindeloos: kaas, zalm, avocado en zelfs carpaccio kun je verwerken in een lekkere salade met wat pesto en pijnboompitjes.

2. Koolhydraatarme crackers

Crackers zijn een klassieker voor bij de lunch, maar een ‘normale’ variant gemaakt vantarwebloem bevat al snel acht gram koolhydraten per stuk. Gelukkig zijn er ook low carb opties te koop, óf kun je die gemakkelijk zelf maken. Om ze zelf te bakken, heb je meestal diverse soorten pitten en zaden nodig, samen met wat amandelmeel en water. Deze combineer je tot er een soort deeg bestaat, wat je vervolgens op een bakplaat uitsmeert en bakt in de oven. Op Google en Pinterest zijn heel wat verschillende recepten voor dit soort crackers te vinden.

3. Kaaswafel

Een wafel lijkt misschien niet echt geschikt als koolhydraatarme lunch, maar de chaffle is dat zeker wel. De wát? De chaffle, het woord is een samenvoeging van waffle en cheese. De naam verraadt het dus al een beetje, want deze wafel maak je met kaas en ei, zónder bloem of meel dus. Daarom is ‘ie koolhydraatarm, en ook nog eens glutenvrij. Benieuwd hoe je zo’n kaaswafel maakt? Dat lees je hier.

4. Komkommersandwich

Brood is niet koolhydraatarm, maar tóch kun je best een sandwich eten. Vervang daarvoor je boterhammen eens door komkommer. Om dit te doen snijd je een komkommer in de lengte doormidden, en verwijder je de zaadlijsten uit de twee helften. Vul één van de helften vervolgens met roomkaas, en de andere helft met kipfilet of ham. Doe ze op elkaar, et voilà, je koolhydraatarme lunch is klaar.

Lees ook
Déze 12 tussendoortjes passen perfect binnen een koolhydraatarm dieet

5. Een bak kwark of yoghurt

We zien kwark of Griekse yoghurt misschien eerder als een ontbijtgerecht, maar waarom zou het eigenlijk niet als lunch gegeten kunnen worden? Vooral op een warme dag kan zo’n bakje zuivel met wat fruit heerlijk verfrissend zijn. Zorg wel dat je voldoende eet, en niet gaat voor alleen kwark of yoghurt. Mix bijvoorbeeld een handje gemengde noten en wat lijnzaad door je kwark, zodat je toch genoeg gezonde vetten en vezels binnenkrijgt. Top het dan af met wat fruit, en je hebt een heerlijke koolhydraatarme lunch voor je neus staan.

6. Ei-muffins

We noemden ze eerder al in dit lijstje met koolhydraatarme tussendoortjes: de ei-muffins. Om deze te maken heb je een muffinvorm en eieren nodig, plus alles voor een vulling naar jouw smaak. Heerlijk als tussendoortje, maar gecombineerd met bijvoorbeeld een salade kun je deze ook prima eten als koolhydraatarme lunch. Ook koud zijn de ei-muffins lekker, dus ook een goede optie als je lunch mee wilt nemen naar je werk.

7. Courgettenoedels

Liever iets warms ’s middags? Dan zijn courgettenoedels een goede optie. Door spaghetti of noedels te vervangen door groente, maak je een pasta- of wokgerecht ineens een stuk beter geschikt voor een low carb dieet. Mix de lange groenteslierten bijvoorbeeld met wat gehakt, rucola en een koolhydraatarme tomatensaus voor een bord ‘pasta’. Of ga voor deze Koreaanse biefstukreepjes met courgettespaghetti.

8. Sushi

Door de rijst verwacht je sushi waarschijnlijk níet in dit lijstje, maar met de juiste aanpassingen kun je ook als je koolhydraatarm eet best genieten van deze lekkernij. Of je nou dol bent op sushi met tonijn, zalm, avocado of komkommer: de vulling is gelukkig altijd wel koolhydraatarm. Ook de norivellen kun je gewoon gebruiken. Door simpelweg de sushirijst te verwisselen met bloemkoolrijst, maak je jouw favoriete rol in no time koolhydraatarm.

9. Omeletwrap

Wraps zijn niet echt koolhydraatarm, maar toch hoef je ze niet helemaal te laten liggen. Je kunt namelijk ook gaan voor een omeletwrap. Om deze te maken bak je een dunne omelet, die je vervolgens belegd zoals je zou doen bij een reguliere wrap. Denk bijvoorbeeld aan roomkaas, zalm en wat rucola of pesto, kipfilet en wat komkommerschijfjes. Eet smakelijk!

10. Wraps van sla

Niet zo dol op eieren? Dan kun je ook gaan voor lettuce wraps. Daarbij gebruik je een groot slablad als omhulsel voor de vullingen naar keuze. Lettuce wraps zijn bijvoorbeeld heerlijk met wat gekruid kipgehakt en kaas, of met kipfilet, paprika en een beetje mayonaise. Bonustip: je kunt slablaadjes ook gebruiken als vervanger van een broodje bij een hamburger.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Low Carb Chef, Puur Figuur
Beeld | iStock

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Ook interessant