Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Stevia: zo maak je baksels gezond en lékker zoet!

stevia.jpg

Stevia is een gezond alternatief voor suiker. Maar het mierzoete plantje heeft wel een bittere of dropachtige bijsmaak. Gelukkig zijn er manieren om je baksels er op een lekkere manier mee zoet te maken.

Stevia is een natuurlijke zoetstof, gemaakt van de bladeren van het steviaplantje. Het bevat nul calorieën, heeft geen enkel effect op je bloedsuikerspiegel en het is maar liefst twee- tot driehonderd keer zoeter dan gewone suiker. In Paraguay en Brazilië, waar stevia groeit, wordt het blad niet voor niets al eeuwenlang gebruikt als zoetmiddel.

Wat een rare smaak…

Maar even wennen is het wel. Stevia koop je als vloeibaar extract of in poedervorm en omdat het zo’n sterke zoetkracht heeft, kun je het niet één op één vervangen door suiker. Daarnaast heeft het plantje een bijsmaak, waardoor veel mensen meteen afhaken.

Bye bye bittertje!

Zonde! Want als je stevia mengt met kokosbloesemsuiker of palmsuiker in je taart, cake of havermout, proef je niks meer van dat bittertje. Helemaal suikervrij ben je dan dus niet, maar dankzij de stevia heb je wel minder suiker nodig dan normaal en bespaar je toch calorieën.

Verhouding stevia en suiker

Het Voedingscentrum raadt een verhouding van een derde stevia en twee derde suiker aan om de bittere smaak te elimineren. Belangrijk is dat je de stevia niet overdoseert, want dit komt de smaak niet ten goede. Hoe stevia zich precies tot suiker verhoudt, verschilt per merk en soort, dus kijk altijd goed op het etiket. Volgens diëtiste Yvonne Lemmers kun je voor vloeibare stevia met een zoetkracht van 30x zoeter dan suiker de volgende verhoudingen aanhouden:

– 1 tl (2,5 ml) stevia komt overeen met 75 gram suiker
– 1 el (10 ml) stevia komt overeen met 300 gram suiker
– 5 druppels stevia smaakt ongeveer zo zoet als 3 klontjes suiker

Gebruik je steviapoeder (zoetkracht 250 x suiker)? Los dit dan op in water voor een goede verdeling van de zoete smaak (bijvoorbeeld 6 gram stevia op 50 ml water).

Kies voor pure stevia

Let wel op welke stevia je koopt. De witte poeders bevatten namelijk vaak meer maltodextrine dan stevia, dat gebruikt wordt om de bittere smaak te maskeren. Maltodextrine is een zetmeel dat in je lichaam gewoon wordt omgezet in suiker. Lees dus goed wat er op het etiket staat, of kies voor het pure, vloeibare extract of het gedroogde, groene blad. Sommige mensen doen zo’n stukje gedroogd blad gewoon in hun thee. Pure stevia is verkrijgbaar bij goede reformwinkels en op internet.

Je kunt stevia ook als plantje in elke tuinwinkel kopen. Uiterlijk lijkt hij op een muntplantje en je kunt de blaadjes op dezelfde manier gebruiken. Leg bijvoorbeeld een paar blaadjes op je ijs, roer het door je toetje of doe het in je thee.

Gezonde pepernoten

Uitproberen? Wij smulden van dit heerlijke recept voor gezonde pepernoten! Nou ja, gezondér dan…

Liever helemaal suikervrij?

Baksels kun je evengoed op smaak brengen met vanillepoeder (niet te verwarren met vanillesuiker), kaneel, banaan en gedroogde abrikozen. Die laatste hebben bovendien de laagste glycemische index (GI) van alle gedroogde fruitsoorten. Hierdoor hebben ze minder effect op je bloedsuikerspiegel dan bijvoorbeeld dadels.

Bron | Voedingscentrum, delicious.

Ook interessant