Eten

Snoep verstandig, eet een …

snoep-verstandig-eet-een.jpg

Het nieuwe jaar is aangebroken en de goede voornemens en afvaladviezen vliegen je om de oren.

Dat is op zich niet zo goed, want we worden allemaal steeds dikker en ongezonder. Logisch dus, dat men massaal wil afvallen en zich een bewustere levensstijl aanmeet. Het is afgelopen met de massaconsumptie van fast food en frisdranken. We kiezen liever voor een gefilterd watertje. Veel gezonder en uiteindelijk veel lekkerder, toch?

Nou en of! Fruit het levert vezels, vitaminen en mineralen. Het is onze belangrijkste vitamine C- bron. Daarnaast bevat fruitook nog andere stoffen die goed zijn voor ons mensen. We nemen je mee op een korte reis door de wondere wereld van fruit.

Sinaasappels
Deze oranje vruchten zijn ware schatten. Ze werken ontstekingsremmend, verkleint de kans op maagkanker en hebben een goede invloed op onze longen. De keuze tussen een snoepje en zo’n oranje rakker is opeens niet zo moeilijk meer.

Aardbeien
Deze zomerkoningen zijn onbetwist de aanvoeder als het gaat om lekker fruit. Bijna iedereen lust ze wel, vanwege de zoete smaak. Daarnaast bevatten ze ook enorm veel vitamine C, wat een aardbei-snoepmomentje érg verantwoord maakt. Zeg maar dag winegums!

Appels
Een appel bevat weliswaar veel suikers, maar dit zijn de zogenaamde ‘goede’ suikers. Daarnaast zit een appel bomvol vezels die ervoor zorgen dat je er niet dik van wordt, omdat ze voorkomen dat je lichaam de suikers als vet opslaat. Een appel werkt tevens zuiverend, vanwege de pectine die erin zit. Pectine zorgt ervoor dat zware metalen als lood en kwik uit je lichaam worden gehaald.

Mandarijnen
Mandarijnen hebben op psychisch én lichamelijk vlak een rustgevende werking. Dat komt door de schil, die een aromatische geur verspreiden. Als je dus loopt te malen, eet dan een mandarijn. Maar een mandarijn doet nog veel meer: het stimuleert de spijsvertering en de weerstand en zorgt voor een diepere slaap. Daar kan geen snoep tegenop.

Bananen
Bananen worden vaak gezien als dikmakers, omdat het in verhouding met ander fruit meer calorien bevat. Maar als je een banaan vergelijkt met snoep of koek, valt het allemaal reuze mee. Daarnaast levert een banaan snel energie en bevat mineralen die een belangrijke rol spelen bij het doorgeven van prikkels in het zenuwstelsel en bij de regeling van de bloeddruk. Ooit van een chocoladereep gehoord die dat allemaal doet?

Kiwi
Een kiwi is heel voedzaam en bevat enorm veel vitamine C en kalium. Maar dat is nog lang niet alles, want een kiwi bevat pectine, vitamine A en nog heel veel andere heel veel gezonde stoffen. Ze noemen zo’n groen stukje fruit niet voor niets een vitaminebom.

Kumquat
De kumquat heeft een zure schil, terwijl het vlees heerlijk zoet is. Een gezonde tegenhanger van de zuurtjes dus! De vrucht is rijk aan vitamine C en kalium. Gezond genieten.

Ach, zo moeilijk is het niet: verstandig snoepen. Zeker niet als je leest hoeveel goeds je lichaam binnenkrijgt door het eten van zo’n lekker zoet mandarijntje. Snoepen is nog nooit zo lekker geweest!

Ook interessant