Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Super slank broodbeleg

slank-broodbeleg-hoofd.jpg

Slank-broodbeleg-hoofdBrood is een belangrijke deel van een gezond voedingspatroon. Het soort beleg bepaalt of de maaltijd een dikmaker is. Elke dag weer iets nieuws verzinnen, kan dan ook een opgave zijn. Margriet zet vijf keer slank broodbeleg voor je op een rij:

1. Groente en fruit
Plakjes tomaat, komkommer, banaan, aardbeien en appel zijn een heerlijk en gezond broodbeleg. Als extra kun je kiezen voor een plakje magere kaas, vleeswaren of bijvoorbeeld jam. Let op met broodjes gezond. Deze bevatten vaak te veel vette kaas en vleeswaren.

2. Ei
Een gekookt ei is ideaal als gezond en slank broodbeleg. Eieren zijn rijk aan gezonde eiwitten, vitamines en mineralen. Een gebakken eitje kan ook, maar gebruik niet te veel olie of boter. Eiersalade kun je beter laten staan, want dit bevat vaak veel vet, zout en andere toevoegingen.

3. Magere vleeswaren
Magere vleeswaren bevatten weinig vet en zijn rijk aan eiwitten en vitamine B12. Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten en is onder andere belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel. Goede keuzes zijn: rosbief, rookvlees, fricandeau, kipfilet en ham.

4. Magere kaas
Kaas wordt vaak gezien als dikmaker. Maar dit hoeft niet! Kies voor magere varianten, zoals 20+ en 30+ kaas en eet er niet teveel van. Kaas is rijk aan eiwitten, calcium en vitamine B12. Let wel op met magere smeerkaas, want dit bevat doorgaans meer zout dan gewone kaas.

5. Pindakaas
Wanneer je aan de slanke lijn denkt, laat je liever de pindakaas staan. Maar wist je dat af en toe een broodje pindakaas heel gezond is? Pindakaas is rijk aan vitamine E, eiwitten en onverzadigde vetten. Tip: besmeer je boterham niet te dik en laat bij een broodje pindakaas de boter staan. Zo krijg je minder calorieën binnen, maar wel alle gezonde voedingsstoffen!

Ook interessant