Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Praktische tips om zoutloos te eten

praktische-tips-om-zoutloos-te-eten.jpg

De meeste mensen letten op kalorieën, koolhydraten en vetten. Maar we vergeten vaak hoeveel zout we eten.

We hebben zout nodig om onze bloeddruk en ons vochtgehalte op peil te houden, maar slechts in kleine hoeveelheden. En daar gaan we nog wel eens de mist in. Te veel zout kan de bloeddruk verhogen en vergroot de kans op hart- en vaatziekten. De Gezondheidsraad adviseert dagelijks maximaal 6 gram zout, maar ons lichaam heeft eigenlijk aan 1 à 2 gram zout per dag al voldoende.

Verborgen zout
Kijk vooral uit voor zout dat je niet proeft, ook wel verborgen zout genoemd. Iedereen weet wel dat in een schaaltje gezouten pinda’s of chips zout zit. Maar wist je bijvoorbeeld dat ook in warme chocolademelk en muesli zout zit? Let dus goed op de ingrediënten.

Wil jij ook minderen in zoutgebruik, dan zijn er praktische tips om je op weg te helpen. Kook zonder zout en zet tijdens het eten geen zoutvaatje meer op tafel. Probeer het gebruik van zout langzaam te minderen, je merkt dat je vanzelf aan de smaak gewend raakt.

Vaak vinden we dat zoutloos eten flauw en smakeloos wordt. Om dit te voorkomen, gebruik je alternatieven om de smaak weer in balans te brengen. Zoals kruiden en specerijen! Ook kun je citroen, ui en (verse) pepers als smaakversterkers gebruiken.

Silvo kruidenmixen
De nieuwe kruidenmixen van Silvo zijn een goede zoutvervanger. Silvo heeft natriumarme kruidenmixen voor vlees, gehakt en kip, die uitstekend passen in een zoutloos dieet. Daarnaast zijn ze ook zeer geschikt voor de bewuste koks die het gemak willen van een kruidenmix, maar zelf willen bepalen hoeveel zout ze gebruiken. Ze zijn handig in gebruik en gemakkelijk te bewaren in de glasflacon. Ook combineren de kruidenmixen goed met andere kruiden en specerijen. Dat wordt gezond smullen!

Ook interessant