Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Een portie fruit: hoeveel is dat eigenlijk precies?

een-portie-fruit-hoeveel-is-dat-eigenlijk-precies.jpg

We horen het al jaren: bij een gezond eetpatroon zou je dagelijks 250 gram groente en twee stuks of porties fruit moeten eten. Nu is dat bij een appel goed te doen, maar bij druiven of aardbeien zit het net wat ingewikkelder. Wat is precies een portie fruit?

Het is letterlijk én figuurlijk appels met peren te vergelijken.

Twee stuks of twee porties?

Twee ons groenten en twee stuks fruit, het was dé manier om lange tijd te onthouden hoeveel we ook alweer moesten eten van die gezonde producten. Inmiddels is de twee ons verhoogd naar 250 gram. Én er wordt steeds vaker gesproken over twee porties fruit in plaats van twee stuks. Want je kunt een banaan natuurlijk niet vergelijken met een watermeloen, en een blauwe bes komt niet eens in de buurt van de grootte van een peer. Maar wat is nu dan een portie fruit?

Twee stuks fruit

Laten we beginnen met de makkelijkste vruchten om van te bepalen wat een portie fruit is: het handfruit. Denk aan appels, peren, bananen en sinaasappels. Bij deze geldt de twee stuks-regel eigenlijk nog steeds: om aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit te komen, eet je twee van deze vruchten. Om te zorgen dat je aan verschillende voedingsstoffen komt, is het aan te raden om af en toe af te wisselen met welke je eet.

Lees ook:
Dít is waarom sommige smoothies en sapjes niet gezond zijn

Grote fruitsoorten

Maar bij grotere fruitsoorten zit het weer anders. Je hoeft natuurlijk niet een hele watermeloen of ananas te eten om aan voldoende fruit te komen voor een portie. Bij deze vruchten telt dat een flinke schrijf van zo’n honderd gram (zonder schil) een portie is. Voor een granaatappel geldt dat de helft van de zaadjes één portie fruit is, en bij een (grote) grapefruit ook.

Kleine soorten fruit

Bij kleinere fruitsoorten, zoals mandarijnen, abrikozen, kiwi’s of pruimen, moet je méér dan een stuk eten voor een portie fruit. Twee kiwi’s of mandarijnen zijn bijvoorbeeld een portie, net als vijf abrikozen of twee tot drie pruimen.

Bessen

Maar sommige andere fruitsoorten gaan niet per stuk, maar per aantal grammen. Als je aardbeien, blauwe bessen of frambozen eet, krijg je met een schaaltje van zo’n honderd gram voldoende voedingsstoffen binnen om te voldoen aan een portie fruit. Maar zo werkt het niet voor alle kleine fruitsoorten. Lychees hebben bijvoorbeeld een schil én een pit die je niet opeet: ongepeld moet je hier dus eigenlijk 200 gram van eten om aan een portie te voldoen. Een portie fruit is 125 gram als het komt tot kersen.

Gedroogd fruit

En hoe zit het dan met gedroogd fruit? Dit telt voor het Voedingscentrum alleen mee als extraatje en valt niet direct onder de twee porties fruit per dag. Dat komt omdat aan deze producten vaak extra suikers toegevoegd zijn en ze door het drogen veel vitaminen (bijvoorbeeld vitamine C) verliezen. Hoewel je best af en toe een handje van dit fruit kunt eten, kun je beter afwisselen met verse producten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Voedingscentrum, Max Vandaag
Beeld | Getty Images

ME1

Margriet Extra: Fit & Slank ligt nu in de winkel! Met in deze special: een compleet fitplan voor een frisse start, 38 slanke recepten, persoonlijke verhalen, work-outs voor binnenblijvers en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant