Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Pluk de dag, maar geen paddenstoelen!

paddenstoelen.jpg

Het klinkt zo leuk op een mooie herfstdag: samen een boswandeling maken en dan zoeken naar de mooiste paddenstoelen. Dat zoeken is natuurlijk prima, maar het plukken en eten ervan is gevaarlijk. De giftige soorten zijn nauwelijks te onderscheiden van de niet-giftige. Bereid daarom na zo’n herfstwandeling liever een heerlijk gerecht met champignons en andere paddenstoelen uit de winkel.

“Het eten van giftige paddenstoelen kan leiden tot ernstige ziekteverschijnselen,” zegt Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid van het Voedingscentrum. “Daarbij moet je denken aan braken of diarree. In heel ernstige gevallen kunnen paddenstoelen zelfs dodelijk zijn. Vooral het eten van de groene knolamaniet, die in Nederland voorkomt, is levensgevaarlijk.”

178 meldingen over mogelijke vergiftiging

De meeste mensen kennen de gevaren en plukken geen paddenstoelen. Maar kleine kinderen (tot 4 jaar) willen nog weleens in tuin, bos of park een hapje van een paddenstoel nemen. Vorig jaar kwamen bij het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum 178 meldingen binnen over mogelijke vergiftigingen door paddenstoelen, waarvan twee derde bij kinderen. In de meeste gevallen was onbekend om welke paddenstoelsoort(en) het ging.

Officieel verboden

Een andere reden om geen paddenstoelen te plukken: volgens de wet is het op de meeste plaatsen verboden. Het zijn veldvruchten en daardoor wettelijk het eigendom van de eigenaar van de grond.

Uit de winkel wel veilig

Paddenstoelen uit de winkel zijn gegarandeerd veilig. Maar eet ze liever niet rauw. In paddenstoelen komt van nature de gifstof agaritine voor. “Een paar plakjes rauwe paddenstoel kunnen geen kwaad, maar je kunt ze beter bakken of koken,” aldus Wieke van der Vossen.

Variëren met paddenstoelen

In de soep, stoofpot of (gevuld) als bijgerecht, met paddenstoelen kun je alle kanten op. Bovendien bevatten ze goede voedingsstoffen en weinig calorieën. Verder zijn paddenstoelen rijk aan vitamine B2, kalium, vezels en foliumzuur. Ze bevatten wel eiwit, maar te weinig ijzer om volwaardige vleesvervangers te zijn.
Nederlanders eten per jaar zo’n drie kilo paddenstoelen. De witte champignon is de meest gegeten soort, maar ook cantharellen, oesterzwammen en shiitakes zien we steeds meer in winkels en speciaalzaken. Heerlijk als ultiem herfst-ingrediënt!

Alles over paddenstoelen

Bron: Voedingscentrum

Ook interessant