Eten

Wat is gezonder: plantaardig ijs of ijs gemaakt van koemelk?

wat-is-gezonder-plantaardig-ijs-of-ijs-gemaakt-van-koemelk.jpg

Steeds meer mensen kiezen voor plantaardige varianten van melk, en ook plantaardig ijs wordt steeds populairder. Maar is ijs op basis van soja-, amandel-, haver- of kokosmelk ook gezonder dan een doorsnee ijsje, gemaakt van koemelk?

En welke veganistische variant van ijs is eigenlijk de gezondste keuze?

Plantaardig ijs iets minder vet

“Plantaardig ijs bevat vaak iets minder vetten dan gewoon ijs”, zegt diëtist Sanne Mouha tegen HLN. Omdat vetten rijk aan calorieën zijn, is plantaardig ijs daarom vaak wat lager in calorieën, dan een variant met koemelk. Maar als je kijkt naar koolhydraten en suikers maakt het meestal helemaal niets uit, daarin zijn de varianten ongeveer gelijk. Voedingswaarden als calcium, vitamine B12 en vitamine D vind je in melkproducten, maar niet in de plantaardige varianten, gemaakt van bijvoorbeeld: kokos, haver of amandelen. Aan deze producten wordt het wel vaak extra toegevoegd, dus ook op dit gebied zal het weinig uitmaken.

Lees ook: Dit is waarom vegan junkfood vaak nóg ongezonder is

Eiwitten

Ook bevatten plantaardige melksoorten vaak geen eiwitten, zegt de diëtist. Soja is volgens haar daarop een uitzondering. “Als ik mocht kiezen tussen de plantaardige melksoorten, zou ik dus opteren voor sojamelk die evenveel eiwitten bevat als koemelk.” Maar hoe gezond of ongezond ijs is, wordt volgens haar niet bepaald door welke melk er in zit. Melk is niet het ingrediënt dat zorgt voor de calorieën, dat zijn vooral de suikers en toegevoegde vetten.

Kies naar smaak

En natuurlijk eet je ijs niet echt om de gezondheidsredenen, en passen beide soorten als traktatie best in een gevarieerd dieet. Dus, vat de diëtist samen: “kies je ijs dus gewoon naar smaak”. Er zijn natuurlijk heel wat verschillende redenen waarom je kunt kiezen voor plantaardig ijs. Allergieën, intoleranties, een veganistische levensstijl óf omdat je het lekkerder vindt, maar plantaardig ijs kiezen, omdat het gezonder is hoef je dus niet te doen.  

Op zoek naar een gezonde variant van ijs, waarbij je ook meteen een hoop fruit binnen krijgt? Misschien is nicecream wat voor jou. Wat dat precies is, leggen we hier uit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | HLN
Beeld | iStock

Ook interessant