Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Hier moet je eigenlijk op letten als je een pizza koopt of bestelt

pizza-gezonder-maken.jpg

Te veel zout en calorieën is voor niemand goed. Daarom waarschuwt het Voedingscentrum pizzaliefhebbers. Uit nieuw onderzoek blijkt namelijk dat je met slechts één pizza eigenlijk al je maximale zout- en calorie-inname per dag kunt overschrijden.

En eet je vaak pizza, dan kan dat gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Gezondheidsrisico’s die je makkelijk kunt beperken. Want je pizza gezonder maken is eigenlijk zo gedaan.

Pizzaketen vs supermarkt

Als je zin hebt in pizza, kun je die dan beter bestellen bij een pizzaketen of kopen in de supermarkt? Die van de pizzaketen is wel het lekkerst en meest vers. Maar aangezien die ook een stuk groter zijn, zit je gemiddeld al makkelijk aan de 1599 calorieën en 7 gram zout per pizza. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van een student aan de HAS Hogeschool in Venlo. Hiervoor vergeleek hij 449 supermarktpizza’s met 585 pizza’s van grote pizzaketens. Supermarktpizza’s bevatten gemiddeld 837 calorieën en 4,2 gram zout. In verhouding zijn de supermarktpizza’s het zoutst.

Lees ook:
5x zó beleg je zelf een overheerlijke pizza met bijzondere toppings

Te veel calorieën

Zorgelijke getallen als je vaak pizza eet. “Een vrouw die een hele pizza opeet van een pizzaketen kan nog zo’n twee boterhammen met pindakaas eten de rest van de dag. Daarmee zit ze al aan haar aanbevolen hoeveelheid van 2000 kcal”, legt het Voedingscentrum uit. “Een man heeft elke dag 500 kcal meer te ‘besteden’. Maar ook daarmee komt hij snel boven de aanbevolen hoeveelheid.”

Lees ook:
Meer trek in de winter en vooral zin in comfortfood? Hier komt het door

Te veel zout

Voor zout geldt een maximum van 6 gram per dag. Met een supermarktpizza kom je al dicht in de buurt van dat maximum en met een gemiddelde pizza van een pizzaketen overschrijdt je dat getal zelfs. Als je langdurig te veel zout eet, kan dat leiden tot een hoge bloeddruk en nierziekten.

Pizza gezonder maken

Nou is het overschrijden van die maximums voor een keertje niet erg. Gewoon pizza blijven eten, dus, maar geniet met mate. Eet jij vaak pizza? Dan kun je met kleine aanpassingen al gezonder maken.

  • Kies vaker voor pizza’s zonder vlees of vis, die zijn meestal wat minder zout.
  • Ga in de supermarkt voor de minst zoute en calorierijke pizza. Vergelijk het etiket per 100 gram.
  • Eet geen hele pizza. Van de helft zit je ook echt al wel vol, dus deel ‘m of bewaar de rest. Maak er desnoods een lekkere salade bij. Of eet er snackgroenten naast.
  • Maak zelf pizza. Zo heb je nog meer inzicht op hoeveel zout erin zit. Hier vind je daar een goed recept voor.

Bron | Voedingscentrum
Beeld | Getty

Ook interessant