Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Is yoghurtijs echt slanker?

italiaans-ijs.jpg

Als je zin hebt in een Italiaans ijsje, let je natuurlijk niet op de calorieën. Maar als je weinig voorkeur hebt voor een smaakje, dan is het wel leuk om te weten dat aardbeienijs minder toegevoegde suiker bevat dan pistacheijs. En dat yoghurtijs niet echt van yoghurt is gemaakt. 

Jean-Paul Brinkman van de ambachtelijke ijsfabriek Portofino in Vinkeveen weet alles over Italiaans ijs. Zo kan hij vertellen dat alle smaken een basismix van melk, suiker, room en andere geheime ingrediënten hebben. Elke ijsmaker maakt zijn mix net een beetje anders. En ondanks diezelfde basis zit er in de ene ijssmaak toch net wat meer suiker en vet dan in de andere.

Notenijs: meer suiker

Neem bijvoorbeeld notenijs. Pistache, walnoot, hazelnoot; al die heerlijke notensmaakjes bevatten extra suiker naast de natuurlijke, weliswaar gezonde vetten uit verschillende noten. Suiker boven op de basismix dus. “Als je noten pureert, houd je een heel droog goedje over,” vertelt ijsmaker Jean-Paul Brinkman. “Daarom voegen we extra suiker toe. Samen met de oliën uit de noten zorgt dit voor een smeuïg en smeerbaar geheel − een soort Nutella. Zonder extra suiker smaakt het ook wat bitter.”

Yoghurtijs: geen echte yoghurt

Veel mensen denken dat yoghurtijs een slankere keuze is. Volgens Brinkman is het ook het meest populaire ijssmaakje, al is dat waarschijnlijk vooral aan de frisse smaak te danken. Maar eigenlijk zit er helemaal geen echte yoghurt in yoghurtijs. De warenwet stelt namelijk dat je niet zomaar melkzuurbacteriën aan producten mag toevoegen. “Daarom gebruiken we gedroogd yoghurtpoeder. Daar zijn de melkzuurbacteriën uitgehaald, maar het heeft nog wel dezelfde smaak als yoghurt.”

De rest van het yoghurtijs bestaat uit overwegend room, suiker en melk, dus in feite is het niet veel slanker dan notenijs, vanilleijs of chocoladeijs. Zeker niet als je yoghurtijs met een vruchtensmaakje neemt. Daar is een vruchtengelei aan toegevoegd, dus daar zit nog meer suiker in.

Vruchtenijs: relatief minder vet

Wie graag op de calorieën let, kan beter kiezen voor vruchtenijs, zoals aardbeien- of frambozenijs. “Hier gaan veel verse vruchten doorheen, waardoor er naar verhouding minder room, melk en dus vet in zit. Voor vijf liter aarbeienijs gebruiken we tweeëneenhalve kilo verse aardbeien. En de vruchten hebben van nature een zoete smaak, waardoor er geen extra suiker aan hoeft te worden toegevoegd.”

Smurfenijs

Portofino werkt met verse vruchten. Maar volgens Brinkman geldt dat niet voor elke ijssalon. “Veel ijssalons halen kant-en-klare vruchtenpasta’s uit Italië, maar daar zitten ook weer conserveringsmiddelen in,” aldus Brinkman. “De laatste jaren zijn wij daar extra op gaan letten; e-nummers die ons niet aanstaan, hebben we eruitgehaald. We moeten elke dag tien tot vijftien klanten teleurstellen die naar smurfenijs vragen. Maar wij willen die blauwe kleurstof niet in ons ijs hebben.”

Of een ijssalon met verse ingrediënten werkt, is aan de buitenkant niet altijd te zien. Het beste is dan om er gewoon naar te informeren. Maar een échte ijsmaker maakt zijn ijs in de salon zelf, weet Brinkman. “Dan zie je hoe het gemaakt wordt.”

Het slankste ijs: citroenijs

Wie écht op de kilo’s let, neemt citroenijs. “Het allerslankste ijs,”,aldus de ijsmaker. Anders dan de overige smaken is citroenijs ijs op waterbasis. “Dat komt omdat citroenzuur en melk niet samengaan. Dat gaat het schiften.” Het enige wat er in citroenijs zit, is vers citroensap, water en een bindmiddel op basis van zeewier. En vooruit, wat extra suiker om de zure smaak te neutraliseren. Al houden ze bij Portofino de smaak graag zo zuur mogelijk. Het is tenslotte citroenijs, niet waar? “En als je een ijsje eet, moet je eigenlijk helemaal niet nadenken over calorieën,” vult Brinkman aan. “Bij ijs gaat het toch vooral om genieten. Dat is óók gezond.”

Ook interessant