Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Organiseer een etentje

organiseer-een-etentje.jpg

Verantwoord tafelen.

Niks is zo gezellig als tafelen met vrienden. Maar hoe combineer je een gezellig etentje met bewuste voeding? Je wilt toch iedereen tevreden houden. Een paar tips!

De aankleding
Zorg ervoor dat de tafel zo gedekt is, dat het uitnodigt om te gaan eten. Kies een mooie tafelloper, zet je mooiste servies neer en maak het af met sfeervolle kaarsen. Ook servetten mogen niet ontbreken. Kies voor een mooie kleur. Tip: schrijf met een (goud- of zilverkleurig) textielstift het menu uit op het servet.

Wil je een echte tafelschikking? Bind het bestek bij elkaar met een mooi lint, met daaraan een naamlabel. Als je groots wilt uitpakken, kun je een speciaal thema aan je etentje binden. Bijvoorbeeld Italië, zomer of peer. Je gerechten en de aankleding pas je aan op het thema. Nog een laatste tip: serveer amuses op een etagère.

Het etentje
Belangrijk is dat er zo gevarieerd mogelijk wordt gegeten. Zorg dat er zoveel mogelijk vezelrijke voedingsmiddelen op het menu staan, zoals groente en fruit. Ga voor gerechten met zo weinig mogelijk verzadigde vetten.

Wil je je gasten niet laten overeten, maar ze ook niet met een lege maag naar huis laten gaan? Doe dan zoals de Fransen: voordat het voorgerecht wordt voorgeschoteld, serveer je stokbrood. Dit zorgt voor een goede bodem. De gerechten die volgen, serveer je in kleine porties.

Wanneer iedereen uitgegeten is, kan er gezellig nagetafeld worden met koffie en thee. Maar wil je het echt goed aanpakken? Stel dan voor om met zijn allen gezellig een frisse wandeling te maken. Zo zakt het eten en ben je ook nog een beetje actief bezig.

Recepten
Maar welke gezonde gerechten serveer je aan je gasten? En bestaat er ook een verantwoord toetje? Hier een driegangenmenu:

Voorgerecht: Funghi trifolati
(voor 2 personen)

Wat heb je nodig?
200 gram oesterzwammen of champignons; 2 teentjes knoflook; 4 takjes peterselie; 1 eetlepel olijfolie; peper; zout

Hoe maak je het?
Maak de paddenstoelen schoon. Snijd de oesterzwammen in repen of de champignons in vieren. Maak de knoflook schoon en snijd de teentjes in plakjes. Was de peterselie en knip het klein. Verwarm de olie en fruit hierin de knoflook goudgeel. Voeg de paddenstoelen toe en bak ze op hoog vuur gaar. Neem de pan van het vuur en meng er de peterselie, peper en weinig zout door. Serveer de paddenstoelen op kamertemperatuur.

Hoofdgerecht: Lasagne van feta en aubergine


(voor 2 personen)

Wat heb je nodig?
1 grote aubergine, in lengte in plakken gesneden; 60 g fetakaas, verkruimeld; 4 rijpe tomaten, ontvelt en in blokjes gesneden; 1 grote ui, fijn; 2 teentjes knoflook, fijn; 1 rode pepers, zonder zaden, fijn; 1 el gemengde groene kruiden (zoals oregano, peterselie en basilicum); 1 t suiker; 15 ml olijfolie; zout; peper

Hoe maak je het?
Kwast de aubergine in met olijfolie en grilleer aubergine tot goudbruin van kleur. Maak een tomatensaus door ui, knoflook, tomaten, pepers, suiker, zout, peper en groene kruiden in een pan te doen en dit voor 20 – 30 min te koken en tot een gebonden tomatensaus is gevormd (het moet niet helemaal fijn gekookt zijn). Vet een ovenschaal in met olijfolie. Leg een laag aubergine in schaal. Daarover weer een laag tomatensaus. En daarover fetakaas. Herhaal proces en eindig met een laag aubergine. Bak de lasagne voor 20 minuten op 200°C.

Nagerecht: Jogurt con lampone
(voor 2 personen)

Wat heb je nodig?
250 ml volle yoghurt; 150 gram frambozen; 1 eetlepel witte basterdsuiker

Hoe maak je het?
Bekleed een vergiet met een schone, natgemaakte theedoek en zet het vergiet op een kom. Giet de yoghurt in de theedoek. Laat de yoghurt ca. 4 uur in de koelkast uitlekken. Maak de frambozen schoon. Schep de dikke yoghurt uit de doek en maak het op smaak met wat basterdsuiker. Verdeel de yoghurt over 2 schaaltjes en leg de frambozen er op.

De recepten zijn afkomstig van Healthylives.

Ook interessant