Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Meer vitamines binnenkrijgen? Probeer eens ‘op kleur’ te eten

dit-is-waarom-op-kleur-eten-heel-gezond-is-voor-je.jpg

Dat het eten van verschillende kleuren (en dan hebben we het niet over gekleurde winegums) goed voor je is, dat weet je waarschijnlijk wel. Maar weet jij ook wat die kleuren doen in je lijf? Je leest het hier.

Voedingsconsulent Michelle den Hollander vertelt aan Amayzine waarom op kleur eten zo gezond is en wat de effecten van deze verschillende kleuren zijn in ons lijf.

Gezond op kleur eten

Natuurlijke vitaminen en mineralen vind je vooral in verse groenten en fruit, en dan het liefst in allerlei verschillende soorten kleuren. Handig om te weten is dat hoe kleurrijker een product is, hoe meer antioxidanten het bevat. Ook maakt de kleur van voeding het product aantrekkelijker. Bij het zien van een lekkere en kleurrijke paprika of tomaat, loopt het water je in je mond. Dit zorgt ervoor dat je meer speeksel aanmaakt en je het eten makkelijker kunt verteren.

Omdat elke kleur andere vitaminen en mineralen bevat, heeft elke kleur ook een ander lichamelijk en geestelijk effect op ons. Eet je dagelijks heel veel verschillende kleuren? Dan kun je ervan uitgaan dat je gezond eet. Hierbij een overzicht:

Groen

De kleur groen staat voor balans, groei en is rustgevend. Groene voedingsmiddelen, zoals broccoli, spruitjes en boerenkool, bevatten veel vitamine C en vezels. Ook zorgen ze voor harmonie en evenwicht in het lichaam. Meer groene groenten en fruit zijn: paksoi, bimi, rucola, komkommer, raapsteel, courgette, groene asperge, tuinbonen, avocado, kiwi, peer, appel, groene druif en kruiden, zoals munt, basilicum en bieslook.

Lees ook
Zijn seizoensgroenten en -fruit het beste voor je gezondheid?

Oranje

De kleur oranje versterkt, is eetlustopwekkend, kalmeert en maakt open en blij. Oranje voedingsmiddelen zijn rijk aan enzymen en zorgen voor een gezonde eetlust, een goed spijsverteringssysteem en zijn goed voor ogen en huid. Daarnaast bevatten ze veel vitaminen die je energie geven, een gezond libido stimuleren en het immuunsysteem versterken.

Qua groenten en fruit kun je denken aan wortels, oranje paprika, papaja, pompoen, sinaasappel, abrikoos, mandarijn, perzik, nectarine en mango.

Rood

Rood staat voor energie, kracht, opwinding en passie. Het verwarmt én stimuleert. Rode voedingsmiddelen bevatten veel ijzer en zijn daardoor goed voor je hart en bloedvaten. Ook reinigen ze je bloed en bevatten ze veel kalium voor extra vitaliteit. Heb je energie nodig? Dan kun je het beste rode voedingsmiddelen nemen, zoals rode paprika, rode peper, radijs, rode ui, tomaat, aardbeien, kersen, rode bessen, granaatappel en frambozen.

Blauw

Blauw geeft helderheid, werkt kalmerend en wekt vertrouwen. Blauwe voedingsmiddelen verkoelen en kalmeren het lichaam en de hersenen. Ook bevorderen ze slaap. Dus neem voordat je gaat slapen een handje bramen, bosbessen, blauwe bessen, blauwe druiven, pruimen, zwarte kersen, rozijnen of olijven.

Lees ook
Vergeten groenten: wat zijn het en wat kun je ermee maken?

Geel

Geel werkt laxerend, reinigend en harmoniserend. Groenten en fruit in de kleur geel helpen het lichaam om te ontgiften. Veel van deze producten zijn namelijk zurig en dragen daarom bij aan een goede spijsvertering. Ook stimuleren ze het zenuwstelsel en de hersenen. Groenten en fruit in de kleur geel zijn maïs, gele paprika, gele biet, ananas, banaan, grapefruit, meloen en citroen, maar ook zaden, kurkuma en noten.

Wit

Wit is de kleur die staat voor ons immuunsysteem en zorgt voor de samenstelling van alle kleuren. Wit voedsel versterkt de werking van alle kleurenenergieën in het voedsel. Denk hierbij aan witlof, bloemkool, kokosmelk, champignon en ui.

Paars

Paars is de kleur voor creativiteit, spiritualiteit en heeft een antibacteriële werking op het lichaam. Paars voedsel is goed voor het geheugen en helpt innerlijke kennis en intuïtie te ontwikkelen. Voeg daarom wat vaker paarse voedingsmiddelen toe aan het menu, zoals aubergine, truffelaardappel, zoete aardappel, rode kool, paarse wortel, bramen, paarse pruimen, druiven en vijgen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Amayzine
Beeld | iStock

Ook interessant