Eten

Moe? Dit kun je het beste ontbijten

vrouw-ontbijten-moe.jpg

Slecht geslapen? Of had je nog wel wat langer willen blijven liggen? Wees bij opstartproblemen extra lief voor jezelf en maak een goed ontbijt. Als je déze dingen eet, ben je binnen een mum van tijd een stuk minder moe. 

Want een goed ontbijt is het halve werk. 

Ontbijten met bananen als je moe bent

Als je moe wakker wordt, is een banaan een van de beste energieboosters om door je ontbijt te doen. De vitamine B en magnesium die erin zitten, helpen je in de ochtend namelijk met wakker worden. Ook geven de suikers in het fruit je een energiek gevoel. Kies het liefst voor een iets rijpere banaan dan een nog groenig exemplaar. Bij een banaan met bruine vlekjes is het zetmeel namelijk al omgezet in suikers die je lichaam goed kan verteren. Daarnaast helpt een banaan ook nog eens bij een goede weerstand en een stabiele bloedsuikerspiegel. Meng zo’n gele rakker door je bakje yoghurt of havermout en je bent binnen de kortste keren goed wakker. Let er wel op dat je (om deze reden) nooit alleen een banaan eet als ontbijt. 

Amandelen

Een andere tip om aan je ontbijtbuffet toe te voegen als je nog moe bent: amandelen. Ook deze zitten vol vitamine B, de vitamine die erom bekend staat om de natuurlijke energie in het lichaam te activeren. Daarnaast zijn de nootjes ook nog eens hartstikke goed voor de huid en het zenuwstelsel, dankzij de vitamine E die erin zit.

Chiazaad

Ook chiazaad is tegenwoordig steeds populairder aan de ontbijttafel. En dat is niet zo gek: deze kleine zaadjes worden niet voor niets een superfood genoemd. Chiazaad zit bomvol eiwitten, calcium, omega 3-vetzuren en voedingsvezels; allemaal stoffen die we dagelijks binnen moeten krijgen. Daarnaast is het fijn dat chiazaad je voor langere tijd een voldaan gevoel geeft en je bloedsuikerspiegel stabiel houdt. Zo skip je een dip na je ontbijt én red je het makkelijk zonder trek tot de lunch.

Lees ook:
Dít is volgens onderzoek het beste tijdstip om je ontbijt te eten

Komkommer

Er zijn natuurlijk allerlei redenen waarom je ’s ochtends moe wakker kunt worden. Een van die redenen kan lichte uitdroging zijn. Tijdens je slaap heb je namelijk ook vocht nodig, maar kun je je vochtgehalte moeilijk op peil houden. Nu snappen we dat je geen zin hebt om ’s nachts ieder uur de wekker te zetten om een glas water te drinken, dus zorg dat je dit tekort in de ochtend snel weer aanvult. Natuurlijk kun je als je wakker wordt direct een flesje water leeg te drinken, maar je kunt vocht ook uit je voeding halen. Serveer eens wat komkommer bij je ontbijt; een echt hydratatiebommetje.

Avocado

De avocado mag ook niet ontbreken in dit rijtje. Door te ontbijten met deze groene vrucht als je moe bent, krijg je – dankzij de goede vetten die erin zitten – snel weer nieuwe energie. Ook zorgen de vele vezels ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft, waardoor je minder snel een dipje krijgt. Eet je ‘m niet in een keer op? Geen probleem! Zo bewaar je een avocado het beste.

Hopelijk begin jij na deze ontbijtjes de dag voortaan weer fluitend (en met een goedgevulde maag!), zelfs na een slechte nachtrust.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Bron | Trendalert
Beeld | iStock

De dubbeldikke Margriet 43/44 ligt nu in de winkel!Met deze week: ontroerende interviews over leven met borstkanker, gratis breipatronen, 10 pagina’s puzzelen, een complete mini-thriller en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant