Eten

Geen olijfolie in huis? Dít zijn de beste vervangers

geen-olijfolie-in-huis-dit-zijn-de-beste-vervangers.jpg

Het kan de besten overkomen: heb je net uitgebreid boodschappen gedaan voor een lekkere maaltijd, blijk je de olijfolie vergeten te zijn. Maar geen paniek: met deze vervangers kom je ook een heel eind.

Terwijl olijfolie onmisbaar is bij burrata, heb je het lang niet bij elk gerecht nodig.

Kokosolie

Olijfolie maakt sommige gerechten echt lekkerder (en er gaat écht niks boven warm brood met zout en olijfolie) maar in veel gevallen kun je het prima vervangen door kokosolie. Deze olie komt, zoals de naam al doet vermoeden, van de kokosnoot en is prima om in te bakken en te braden. Qua voedingsstoffen is het vergelijkbaar met olijfolie en heeft het een hoog gehalte aan verzadigd vet, namelijk 12 gram per eetlepel. 

Griekse yoghurt

Griekse yoghurt is niet alleen hartstikke lekker als nagerecht met honing en walnoten of als gezonde, voedzame start van de dag met granola en vers fruit. Je kunt het ook bij sommige gerechten inzetten als waardige olie-vervanger. Roerbakken in yoghurt is geen goed idee, maar je kunt het wel gebruiken om een taart te bakken zonder olie. Hiervoor gebruik je een gelijke hoeveelheid Griekse yoghurt als je normaliter olie zou gebruiken voor dat gewenste, smeuïge resultaat in bijvoorbeeld bananenbrood of cake.

Mayonaise

Hetzelfde geldt voor mayonaise. Het is ook hierbij geen goed idee om een klodder mayo in de koekenpan te gooien om zo een uitje te willen fruiten. Maar je kunt deze saus wel gebruiken voor het bakken van cakes en taarten. Ja, echt! Mayonaise is een van de best bewaarde geheimen van de bakwereld: wanneer mayonaise wordt toegevoegd in plaats van olijfolie (en in gelijke hoeveelheden), zorgt het voor die heerlijke smeuïge substantie van je zelfgebakken cake.

Lees ook:
Zo voorkom je dat noten en vruchten naar beneden zakken in je cake

Zonnebloemolie

Een inkoppertje, maar toch zeker noemenswaardig: in de meeste gevallen vervangt zonnebloemolie olijfolie zonder pardon. De voedingswaarde van deze olie is wel erg anders, en uit bepaalde hoeken klinkt zelfs het geluid dat zonnebloemolie niet goed voor je is wegens de hoge hoeveelheid omega 6. Dit zou de opname van omega 3 tegengaan. Maar je kunt er af en toe prima mee (roer)bakken, wanneer je olijfolie op blijkt te zijn.

Sesamolie

Tot slot: als je sesamolie in je keukenkastje hebt staan, zit je ook gebakken. Misschien gebruik je deze oliesoort normaliter voornamelijk voor het maken van lekkere sausjes en dressings, of voor het marineren van bijvoorbeeld tofu of tempeh. Het heeft een heerlijke nootachtige smaak en is daar dan ook ideaal voor. Maar het is ook erg lekker om te gebruiken om bijvoorbeeld groenten in te roerbakken, zodat ze zonder dressing of andere toevoeging een lekkere smaak en bite krijgen.

Bron | PureWow, Foodies Magazine
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Ook interessant