Eten

Olijfolie of zonnebloemolie?

olijfolie-of-zonnebloemolie.jpg

Olijfolie heeft een supergezond imago. Maar het is niet beter dan zonnebloemolie, zeggen wetenschappers. Op bepaalde punten is de goedkopere zonnebloemolie zelfs gezonder.

Mediterrane voeding is volgens allerlei studies heel gezond voor je hart- en bloedvaten. Dat betekent veel groente, fruit, volkoren producten en lekker veel zonnige olijfolie! Olijfolie bevat veel onverzadigde vetzuren, die goed zijn voor je gezondheid. Wie verzadigde vetten zoals roomboter vervangt door onverzadigde vetten, verkleint bovendien aantoonbaar de kans op hart- en vaatziekten.

Meervoudig onverzadigde vetzuren

Maar ook zonnebloemolie bevat overwegend onverzadigde vetzuren. Sterker nog, zonnebloemolie bevat veel meer meervoudig onverzadigde vetzuren dan olijfolie, waar overwegend enkelvoudig onverzadigde vetzuren in zitten. En die eerste lijken weer iets gunstiger voor het cholesterolgehalte en hart en vaten dan de tweede, aldus de Gezondheidsraad.

Essentieel: linolzuur

Van een aantal van deze meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals linolzuur, is het zelfs essentieel dat we deze via onze voeding binnenkrijgen. Ons lichaam kan namelijk niet zelf linolzuur aanmaken, dus de enige manier om eraan te komen, is via onze voeding. En zonnebloemolie bevat acht keer zo veel linolzuur als olijfolie.

Overigens hoef je niet zo snel bang te zijn dat je een linolzuurtekort oploopt als je geen zonnebloemolie gebruikt. Linolzuur komt veel voor en zit ook in maïsolie en sojaolie, margarine, halvarine en bak- en braadvetten.

Vijftien keer zo veel vitamine E

Maar er is meer goed nieuws onder de zon. Want hoewel olijfolie ook vitamine E bevat, is dit een lachertje vergeleken met zonnebloemolie. Als we het Nederlandse Voedingsstoffenbestand (NEVO) erop naslaan, lezen we dat zonnebloemolie maar liefst vijftien keer zo veel vitamine E bevat! Dat betekent dat je met één eetlepel zonnebloemolie al bijna je dagelijkse behoefte aan vitamine E binnen hebt. Volwassen vrouwen hebben per dag 8 milligram vitamine E nodig en één eetlepel zonnebloemolie bevat al 7,6 milligram, aldus het Voedingscentrum.

Selenium

Zonnebloemolie bevat zelfs een beetje selenium, in tegenstelling tot olijfolie dat hier maar een ‘spoor’ van bevat. Selenium heeft dezelfde werking als een antioxidant en gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Ook is het belangrijk voor een goede weerstand en gezond haar.

Olijfolie: meer vitamine K en A

Maar wat heeft olijfolie dan wat zonnebloemolie niet heeft? Om te beginnen bevat het bijna tien keer zo veel vitamine K, zo lezen we in de NEVO-tabellen. Deze vitamine is belangrijk voor de bloedstolling, maar ook voor je botstofwisseling. Ook bevat olijfolie vitamine A, in tegenstelling tot zonnebloemolie, waar helemaal geen vitamine A in zit. Deze vitamine is goed voor je weerstand en wordt daarom ook wel de anti-infectie-vitamine genoemd.

Enge verhalen over linolzuur

Er valt ook nog wel iets te zeggen over het linolzuur in zonnebloemolie. Zo zijn er deskundigen die beweren dat een teveel aan linolzuur het omega-3 vetzuur linoleenzuur afbreekt. Omega-3 vetten worden geroemd vanwege hun ontstekingsremmende werking. De afbreektheorie rammelt volgens hoogleraar Voedingsleer Martijn Katan van de VU Amsterdam echter aan alle kanten. Ook het Voedingscentrum blijft er prettig nuchter onder. “Op basis van de wetenschappelijke literatuur zijn er geen aanwijzingen dat olijfolie gezonder is dan zonnebloemolie,” aldus een woordvoerder.

Kwestie van smaak

Kortom, varieer gewoon lekker. Dan krijg je het beste van beide plantaardige oliën binnen. Voor koude en warme bereidingen kun je olijfolie of zonnebloemolie gebruiken, het is maar net wat je zelf het lekkerst vindt. Alleen is ‘extra vierge’ olijfolie niet geschikt voor frituren, want dan kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen. Hiervoor kun je beter normale olijfolie, ‘vierge’ olijfolie of – inderdaad – gewoon de goedkopere zonnebloemolie gebruiken.

Bron | vitamine informatie bureau

Meer weten over vitamines en mineralen? Margriet zocht het volgende voor je uit:

Kun je te veel vitamines binnenkrijgen?

Van deze vier vitamines kun je echt een tekort hebben

8 onmisbare vitamines voor een goed figuur

Eet je weinig brood? Vergeet je jodium niet!

Ook interessant