Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Metalen: waar zijn ze goed voor?

metalen-waar-zijn-ze-goed-voor.jpg

Lees hier alles over metaalrijk voedsel en waarom het zo gezond is.

We kennen allemaal het verhaal van Popeye. Giet een blik spinazie in je mond en je ziet je spierballen groeien. Het is waar… in veel producten zitten belangrijke metalen zoals ijzer, koper en zink. Die zorgen ervoor dat je in topconditie blijft. Maar waar zijn ze precies goed voor? En wat moet je eten om die metalen binnen te krijgen?

IJzer
IJzer is een belangrijk mineraal voor je lichaam. Het zorgt ervoor dat zuurstof in het bloed beter getransporteerd wordt en het houdt je immuunsysteem in optimale conditie. Als je genoeg ijzer eet, produceert je lichaam meer energie. Je voelt je beter in je vel, energieker en je bent minder vatbaar voor ziektes. Bovendien kun je je beter concentreren en word je minder snel depressief. Eet dus genoeg ijzer!

Peulvruchten als linzen en andere bonen bevatten het meeste ijzer. Ook groene kruiden, pure chocola, tofu en zaden zoals pompoenpitten bevatten veel ijzer.


IJzer wordt overigens beter opgenomen als je vitamine C eet. Het is dus gezond om naast ijzerhoudend eten ook voldoende fruit en groente te eten. Denk aan een papaya (meeste vitamine C!), een sinaasappel of een kiwi. Broccoli, paprika en spruitjes zijn ijzerhoudende groentes.

Mangaan
Mangaan is een mineraal met allerlei belangrijke functies. Het helpt vooral om andere voedingscomponenten beter op te nemen in het lichaam. Ook bevordert mangaan de optimale werking van de schildklier en helpt het de hersenen goed te laten functioneren. Voor vrouwen is mangaan al helemaal een wondermiddel: het schijnt te helpen tegen een pijnlijke menstruatie en stemmingswisselingen.

Wat moet je eten om mangaan binnen te krijgen? In principe zijn alle tropische vruchten rijk aan mangaan, maar in banaan en kokosnoot zit het meest. Peulvruchten en tofu bevatten ook veel mangaan. Duik dus eens de keuken in en maak gezonde zoetzure spiezen. Je kunt ook roggebrood of speltbrood bij een broodmaaltijd nemen. Een andere tip is om havermout met pompoenpitten te eten.


Chroom
Het is belangrijk dat je genoeg chroom binnenkrijgt. Dit metaal speelt een belangrijke rol bij de werking van insuline in het lichaam en de koolhydraatstofwisseling. Chroom zit in heel veel voedingsproducten. Het zit vooral in groenten en fruit zoals broccoli, peulvruchten en peren. Ook zit chroom in volkoren graanproducten en vlees, vis, eieren en melk. Wil je een extra chroom boost? Ga dan voor mosselen of paranoten.

Koper
Koper mag niet ontbreken in onze voeding. We hebben het dagelijks nodig om alle belangrijke processen in het lichaam, zoals de stofwisseling, draaiende te houden.

Koper helpt bovendien om ijzer op te nemen in het lichaam. Koper zorgt bovendien samen met andere stoffen voor de aanmaak van melanine (de pigmentcellen in onze huid en haren). Als je een kopertekort hebt, kun je dus vervroegd grijs worden. Het lichaam ziet het hoofdhaar dan namelijk als extra koperopslag en maakt daar gebruik van. Koper zit vooral in peulvruchten, noten en zaden. Maak bijvoorbeeld eens kip met cashewnoten!

Zink
Zink is voor iedereen een belangrijk mineraal. Er wordt zelfs beweerd dat zink bij mannen kan helpen prostaatkanker te voorkomen. Zink helpt vitamine A zijn werk te doen en werkt ook bij de stofwisseling van alcohol, koolhydraten en vetzuren. Verder beschermt zink het lichaam tegen vrije radicalen en helpt het om het immuunsysteem te verbeteren.

De grootste hoeveelheden zink vind je in haring, peulvruchten, rijst, lijnzaad en andere zaden. Ga dus eens voor een haringsandwich of linzensalade!

Ook interessant