Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Maak je eigen mueslirepen

maak-je-eigen-mueslirepen.jpg

Ze zijn gruwelijk lekker, en ook nog eens gezond, deze mueslirepen. En suikervrij, maar toch lekker zoet! Mueslirepen zijn heel simpel op wel 1001 manieren te maken. Vrouwonline geeft je drie van de beste varianten!

Granen-zadenrepen

Benodigdheden (voor een stuk of zes à zeven repen):
– 130 gram havervlokken
– 60 gram gemengde, ongebrande, ongezouten noten en zaden (lijnzaad, zonnebloempitten, sesamzaad, chiazaad…)
– 75 gram ontpitte dadels
– 2 theelepels geraspte schil van een biologische citroen
– 1 eetlepel kaneel
– 70 gram honing
– 2 eetlepels water
– 2 eetlepels olie

Bereiding
– Verwarm de oven voor op 200 graden.
– Doe de haver, noten, zaden, dadels, citroenschil en kaneel in een blender of hakmachine en hak tot een grove substantie.
– Verwarm de honing in een pannetje tot deze heel vloeibaar is doe dan de olie en het water erbij.
– Roer door en voeg je havermengsel toe. Roer weer heel goed door, totdat je een kleverige massa krijgt.
– Bekleed een klein bakblik of een kleine ovenschaal met bakpapier en verdeel je mueslimassa erover.
– Smeer goed uit, zodat het overal even dik is. Ga voor ongeveer een centimeter dikte. Is jouw schaal groter en wordt je plak dunner? Dan vul je gewoon maar bijvoorbeeld 2/3 van het blik, de massa blijft keurig op z’n plek.
– Bak ongeveer 25 tot 30 minuten in de oven totdat het mooi bruin is, maar niet donkerbruin. Het mag nog een klein beetje zacht zijn, het wordt vanzelf hard tijdens het afkoelen.
– Haal uit de oven en maak inkepingen met je mes waar je de plak straks wilt breken.
– Laat de plak helemaal goed afkoelen en breek/snijd dan in repen.

2. Kokos-chocorepen
– Gebruik het basisrecept, maar zorg dat de 60 gram noten en zaden twee eetlepels geraspte kokos bevat.
– Gebruik geen twee eetlepels neutrale olie, maar twee eetlepels kokosolie waar de kokossmaak nog aanzit.
– Als de repen helemaal klaar zijn, doop je de uiteinden nog even in gesmolten pure chocolade en laat je dit stollen.

3. Fruitrepen
– Gebruik het basisrecept, maar vervang de helft van de dadels door gojibessen en gedroogde abrikoosjes en zorg ook dat je noten- en zadenmix een handje krenten en/of rozijnen bevat.
– Maak verder op dezelfde manier als de noten-zadenrepen.

Bron: www.chickslovefood.com

Ook interessant