Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Lekkere uitjes

lekkere-uitjes.jpg

Sla een receptenboek open en bijna de helft van de gerechten begint met het snipperen van een ui en het persen van een teentje knoflook.

Deze twee ingrediënten zijn namelijk echte smaakmakers en kunnen voor allerlei verschillende gerechten gebruikt worden. Toch kan een ui ook de hoofdrol op zich nemen, denk eens aan een Franse uiensoep of een hartige uienquiche.

De familie ui
De gele variant is natuurlijk niet de enige in het assortiment. Rode ui, zilverui, zoete ui, bosuitjes, lente-uitjes en sjalotjes; je oog is er vast wel eens op gevallen. Hoewel de uiensmaak over het algemeen voor iedereen herkenbaar is, zitten er toch grote verschillen in de sterkte en pittigheid. Zo is een gele ui veel milder dan de rode variant en is de sjalot veel verfijnder van smaak. Deze smaakmakers zijn ook nog eens super gezond. Gezondheidsvoordelen van de ui:

– Goed voor hart- en bloedvaten
– Door gebruik van ui haal je gemakkelijker je twee ons groenten per dag
– Ui bevat weinig calorieën
– De vezels in uien helpen mee aan een goede stoelgang
– Net als alle groenten zitten uien vol vitamines en mineralen

Uienmarmelade
Deze combinatie van hartig en zoet is ideaal voor op een lekkere sandwich. Beleg een stuk knapperig zuurdesembrood met een flinke schep marmelade en maak het af met een plak oude kaas of kruimels pittige Franse kaas, bijvoorbeeld roquefort.


Ingrediënten
Scheutje olie
2 el boter
750 g rode uien
150 gram suiker
150 ml rode wijnazijn
1 el mosterd

Bereiding
Verwarm de boter en olie in een grote pan en fruit de uien tot ze zacht zijn. Zet vervolgens het vuur laag en voeg de rest van de ingrediënten toe. Laat het een half uurtje pruttelen, maar roer af en toe zodat het niet aanbakt. Voeg wat zout en peper toe en laat het mengsel afkoelen.

Ook interessant