Eten

Lekkere trek? Neem een van deze gezonde tussendoortjes

gezonde-tussendoortjes.png

Het ideale tussendoortje? Eén of twee stuks vers fruit. Ze geven je snel veel voedingsstoffen, zodat je door kunt tot je volgende complete maaltijd. Maar soms heb je gewoon zin in iets anders. Daarom: een aantal suggesties voor andere, gezonde tussendoortjes.

Hummus met verse groenten

Neem eens een portie hummus en voorgesneden rauwkost zoals wortel, selderij, komkommer en radijs om mee te dippen. Hummus bevat gezonde vetten, vezels en eiwitten, en is tegenwoordig ook kant-en-klaar te krijgen in diverse supermarkten. Nog lekkerder is het om de hummus zelf te maken, of in elk geval de groenten ’s ochtends zelf te snijden. Het is een gezonde, makkelijke en slanke snack.

Pittig geroosterde kikkererwten

Kikkererwten lenen zich ook prima voor hartige knabbels. Spoel de kikkererwten (uit blik of pot) af onder stromend water. Laat ze goed uitlekken en dep ze daarna voorzichtig droog. Meng de erwten in een kom met wat olijfolie, zeezout en cayennepeper. Spreid ze uit op een bakblik en zet dat in het midden van een voorverwarmde oven (225ºC). Schep de erwten na 15 min. even om, zodat ze aan alle kanten mooi bruin worden. Rooster ze nog eens 15 min. voor een knapperige en gezonde snack om de hartige trek mee te stillen. Veel lekkerder dan die veel te zoute en ongezonde chips.

Komkommer of appelcrackers

Komkommers zijn misschien wel de ultieme snack. Ze zitten boordevol vezels en vocht, en bevatten praktisch geen calorieën (slechts 58 per 10 schijven). Gebruik bijvoorbeeld komkommerschijfjes als crackers onder kaas. Snijd de komkommer in dikke schijven en beleg deze met een plak geitenkaas. Bestrooi dit eventueel nog met paprikapoeder voor wat spice. Om ze makkelijk mee te nemen en te eten kun je de schijfjes aan satéprikkers rijgen. Ben je een zoetekauw? Vervang de komkommer dan door dikke schijven appel die je besmeert met notenpasta. Ook super lekker en voedzaam!

Verse, ongebrande en ongezouten noten

Zorg ervoor dat je altijd een mix van verse noten bij je hebt. Goede keuzes zijn walnoten, amandelen, pistache, cashews en paranoten, ongebrand en ongezouten. Noten zitten boordevol voedingsstoffen, eiwitten, vezels en gezonde vetten, waardoor je minder snel honger krijgt en in de verleiding komt om iets ongezonds te halen. Voeg eventueel ook wat zaden toe, zoals pompoen- en zonnebloemzaad. Maak van tevoren gepaste hoeveelheden om te voorkomen dat je er te veel van eet. Noten en zaden zijn zo lekker, dat je al snel vergeet dat ze zeer calorierijk zijn en je er dus ook te véél van kunt eten.

Chocola? Ja, chocola!

Neem wel de bittere variant zonder suiker. Deze chocola is verkrijgbaar bij de natuurwinkel of de betere chocoladewinkel. Neem een dikke reep bittere chocolade, met minimaal 75% cacao. Cacao stabiliseert je bloedsuiker en zorgt ervoor dat de lekkere trek snel verdwijnt. Bijkomend voordeel is dat je blij wordt van chocola! In cacao zitten stofjes die een geluksgevoel in je hersenen veroorzaken. Helaas zit dit vooral in rauwe cacao die niet verhit is, en dus niet in al die zwaar gepromote repen vol ongezonde vetten en suiker. Dat is technisch gezien geen chocola. Rauwe cacao daarentegen is gezond en bevat veel antioxidanten. Ook lekker is het om voor de verandering wat rauwe cacaonibs door je zelfgemaakte notenmix te doen.

Meer trek? Een paar gezonde belegideeën:

Probeer als variatie op je beleg eens een van de volgende combinaties, lekker op een rijstwafel of snee speltbrood:

– Auberginepasta met romainesla en radijs
– Jonge geitenkaas met rauwkost
– Biologische kipfilet van de ambachtelijke slager
– Vis met avocado en kiemen
– Biologische roomboter met radijs of rettich en Keltisch zeezout

Heb je de ingrediënten niet in huis? Bestel ze dan hier online bij Albert Heijn
button_ah_bestel_online

  • Vandaag besteld, morgen in huis
  • Ruim assortiment van AH XL, Gall&Gall en Etos
  • Kies zelf je bezorg- of ophaalmoment
     

Gewoon gezond - coverMeer lekkere en gezonde recepten?

Deze tussendoortjes komen uit Gewoon Gezond – stapsgewijs naar lekker en gezond eten. Hierin legt Rolien Scheepbouwer uit wat gezonde voeding is en vind je vijftig heerlijke recepten van Nicoletta Tavella. Het boek is te koop bij onder andere Bol.com voor € 24,95.

Ook interessant