Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

‘Lekker, spruitjes!’ Zo wordt je kind dol op groenten

zo-worden-je-kinderen-dol-op-groenten.jpg

“Hè bah, witlof…” Alleen al de aanblik van sommige groenten doet veel kinderen huiveren. Met simpele trucjes eten ze straks hun vingers erbij op.

Kleine kinderen hebben meer smaakpapillen dan volwassenen. Daarom smaken bijvoorbeeld bittere groenten voor hen extra bitter. Niet zo gek dus dat ze niet staan te jubelen als er spruitjes of witlof op het menu staan.

Kwestie van wennen

Het goede nieuws is dat kinderen wel degelijk kunnen wennen aan de smaak van groenten. Maar daar moeten ze ze wel minstens tien tot vijftien keer voor geproefd hebben. Hier elf tips om dat voor elkaar te krijgen:

1 ‘Jong geleerd is oud gedaan’ en dat geldt zeker voor eten. Laat je (klein)kind zo vroeg mogelijk kennismaken met de smaak van allerlei verschillende, bij voorkeur verse groenten. De verschillende soorten babyvoeding in potjes smaken allemaal ongeveer hetzelfde, waardoor kinderen minder goed wennen aan iets afwijkende smaken. Bovendien is vers altijd gezonder en net zo gemakkelijk. Van het eten dat je voor jezelf kookt, kun je een (ongezouten) deel apart houden voor je kind.

2 Zeg vooral niet te vaak hoe ‘gezond’ de groenten wel niet zijn, maar benadruk liever hoe lekker iets is. Uit onderzoek van de Universiteit van Chicago blijkt dat kinderen producten die ze niet lusten minder goed eten als deze worden aangeprezen als gezond. Kinderen kunnen zo het idee krijgen dat ‘gezond’ eigenlijk ‘niet lekker’ betekent.

3 Een nieuwe smaak went en smaakt beter als je het combineert met iets vertrouwds en lekkers, zoals appelmoes. Door de positieve associatie zal een kind na verloop van tijd de nieuwe smaak op zichzelf ook meer waarderen. Gebruik bij voorkeur iets lekkers wat ook gezond is, zoals verse appelmoes of verse tomatensaus.

4 Geef ze beetgare groenten. Kinderen geven de voorkeur aan knapperige en niet aan doorgekookte groenten, blijkt weer uit ander onderzoek. En da’s nog gezonder ook! Hoe langer je groenten kookt, hoe meer vitaminen verloren gaan.

Varieer met kleuren. Het is aangetoond dat jonge kinderen meer groenten eten als er verschillende kleurtjes op hun bord liggen. Als van één kleur iets blijft liggen, heeft je kind in elk geval andere groenten binnengekregen.

6 Betrek kinderen bij het koken en vertel bijvoorbeeld dat kinderen in China heel vaak tofu of rijst eten. Zo wek je hun interesse voor voedsel. En wat is er leuker dan je zelf klaargemaakte groenten eten?

7 ‘Verstop’ groenten in sauzen, op de pizza, door de spaghetti en andere gerechten. Dat eet een stuk makkelijker weg dan een bord vol broccoli – en dat geldt niet alleen voor kinderen.

Tover de groenten om in snackjes door ze in kleine stukjes te snijden die je kind met de hand kan eten. Dat eten kinderen makkelijker en je kunt zo beter doseren.

9 Laat peuters zelf hun eten opscheppen en eten, dus niet voeren met een lepeltje als ze oud genoeg zijn om zelf te eten.

10 Geef altijd een toetje, ongeacht of je kind nou wel of niet alle groenten heeft opgegeten. Er zijn zat gezonde toetjes te bedenken, zoals magere kwark met vers fruit.

11 Last but not least: geef zelf het goede voorbeeld en houd eten gezellig! Je kunt een kind niet dwingen om te eten, maar je kunt wel proberen te koken wat hii/zij (vermoedelijk) lekker vindt en bovenstaande trucjes uitproberen. Blijft het toch wat moeizaam? Ga dan niet mopperen, volgende keer beter!

Meer tips nodig? De pedagoge weet hoe je eten met (moeilijk etende) kinderen leuk houdt.

Ook interessant