Eten

Lekker en gezond uit eten

lekker-en-gezond-uit-eten1.jpg

Lekker en gezond uit etenGeen zin om boodschappen te doen, te koken en achter te blijven met een berg vaat? Maar wil je wél gezond eten? Dat kan! Een aantal tips op een rij:

Vis op je bord
Hoewel iedereen weet dat twee keer per week vis eten heel gezond is, schiet het er toch vaak bij in. Grijp daarom in een restaurant de kans om iets lekkers uit de zee te bestellen. Vooral sushi is een gezonde keuze omdat dit heel mager is bereid. Bovendien zitten in verse vis en groenten veel noodzakelijke voedingsstoffen. Zwangere vrouwen kunnen rauwe vis beter uit de weg gaan, en kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een gegrilde vis.

Saus in een bakje
In restaurants zijn ze vaak onnodig gul met saus, mayonaise en sladressing. Bij een salade komt vaak het merendeel van de calorieën uit de dressing, niet uit de salade zelf. Net als bij een ‘frietje met’ is het niet altijd nodig om de vette goedjes over het gerecht te serveren. Vraag daarom de saus in een apart bakje. Zo heb je zelf de hoeveelheid in de hand.

Water in je glas
Een andere slimme manier om gezond uit eten te gaan is om geen frisdrank of fles wijn bij het eten te bestellen. Thuis trek je ook niet altijd een fles open, dus maak er tijdens een avondje uit ook geen gewoonte van. Toch zin in een gezellig wijntje of colaatje? Bestel dan één lekker glas en vraag er een grote kan water erbij. Zo kun je op een gezonde manier je dorst lessen.

Lees meer over gezonde voeding in de opfriscursus van de Schijf van Vijf.

Ook interessant