Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Stamppot lekker anders

stamppot.png

Aan het einde van een koude dag kun je dolle zin hebben in een heerlijke stamppot waar je weer warm van wordt. De traditionele variant met aardappelen, spekjes en groenten als boerenkool of zuurkool kennen we natuurlijk allemaal. Maar er zijn nog zo veel andere mogelijkheden. We geven je een paar tips voor spannende, smakelijke en gezonde variaties.

Met ‘vergeten’ groenten

Er zijn genoeg ‘vergeten’ groenten die erom vragen verwerkt te worden in een stamppot. Denk eens aan pastinaak, aardpeer, knolselderij of snijbonen; net even anders dan zuurkool, boerenkool of hutspot en daarom verrassend.

Vegafeestje

Je kunt kiezen voor een geheel vegetarisch potje, bijvoorbeeld met vegetarische reepjes, blokjes tofu of vega-gehakt. Of doe eens wat zongedroogde tomaatjes of een handje noten door de stamppot. Daarnaast kun je verschillende groentes combineren: twee soorten selderij bijvoorbeeld, of spruitjes en prei.

Kies eens voor vis

Door spekjes of rookworst te vervangen door vis geef je een geheel andere draai aan je stamppot. Bovendien is het nog gezonder ook, want het bevat altijd minder verzadigd vet en calorieën.
Ter vergelijking: 100 gram gewone rookworst bevat zo’n 340 kcal en 10 gram verzadigd vet, terwijl 100 gram makreel ongeveer 250 kilocalorieën en 5 gram verzadigd vet bevat.
Als je voor vis kiest, neem dan een stevige, smaakrijke vis zoals kabeljauw, forel of makreel. Ook zalm doet het goed. Het zijn vette vissoorten, waar ook nog eens goede voedingsstoffen in zitten, zoals visvetzuren.

Eet smakelijk!

Lees ook:

Marokkaanse spinaziestamppot
Snijbonenstamppot met spiegelei
Colette’s recept: stamppot met wilde spinazie

Kijk op www.voedingscentrum.nl voor meer recepten.

Bekijk ook:

 

Ook interessant