Eten

Is een koude aardappel gezonder dan een warme?

is-een-koude-aardappel-gezonder-dan-een-warme.jpg

Er gaat weinig boven een lekkere portie gebakken of gekookte aardappelen. Logisch dat je ze na het bakken niet eerst weer volledig laat afkoelen, maar dat je ze heet serveert. Toch heeft een afgekoelde aardappel ook zijn voordelen. Vooral als je meer vezels binnen wil krijgen. Is een koude aardappel daarmee echt zo veel gezonder dan een warme? 

Zo haal je voortaan echt alles uit die piepers. 

Koude aardappel gezonder

Aardappels zijn net als pasta zetmeelrijke producten. Harstikke lekker, maar niet altijd even gezond. Wanneer je de aardappel verhit krijg je een portie zetmeel binnen. Maar wanneer je de aardappel eerst laat afkoelen, verandert dit zetmeel in resistent zetmeel. Dat houdt in dat je lichaam dit niet meer kan opnemen, waardoor het door je lichaam als voedingsvezel wordt gezien. Dit stimuleert een gezonde darmflora. In dat opzicht is een koude aardappel dus gezonder dan een warme. En goed nieuws voor als je liever een warme dan koude aardappel eet: je kunt de afgekoelde aardappels namelijk zonder zorgen opnieuw opwarmen. Wanneer je zetmeel resistent is geworden, kan het niet meer veranderen in normaal zetmeel. 

Andere producten met resistent zetmeel

Dit trucje werkt evengoed voor andere zetmeelrijke producten zoals pasta of bonen. Het werkt het beste als dit soort producten langzaam kunnen afkoelen en niet als je ze meteen na het koken onder de koude kraan houdt. Het werkt dus vooral in je voordeel als je alvast vooruit kookt, of de restjes de volgende dag opeet. Met een portie afgekoelde aardappels krijg je al snel 10 procent meer vezels binnen. En dat is niet alleen bevorderlijk voor je darmen, het is zelfs goed tegen hart- en vaatziekten. 

Lees ook: Nooit meer aangebrand of halfgaar: zó krijg je aardappelen perfect gebakken

Eet gevarieerd 

Daarnaast kun je de opname van het zetmeel ook remmen door vet zoals olijfolie aan je eten toe te voegen, of meer groente in plaats van zetmeelrijke producten te eten. Ook is het natuurlijk niet zo dat zetmeelrijke producten meteen slecht zijn voor je gezondheid. Zo bevatten aardappelen ook vitamine C, B6, kalium en veel foliumzuur. Blijf dus vooral gevarieerd eten en wissel die warme aardappel of pasta af en toe eens in voor een koude variant om een zo gezond mogelijke maaltijd op tafel te zetten. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | AD, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Voice Algemeen

Heb je geen tijd om vanuit je luie stoel je favoriete tijdschrift te lezen, maar wil je wél op de hoogte blijven van het beste van Margriet? Dan hebben wij iets leuks voor je: je kunt vanaf nu praten met Margriet via je Google Home óf Google Assistent op je telefoon of tablet. Zo heb je heel makkelijk toegang tot allerlei extra leuks. Benieuwd? Klik hier om direct met Margriet te praten. Meer uitleg nodig? Klik dan hier.

Ook interessant