Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Koolhydraten: ja of nee?!

koolhydraten.jpg

Steeds meer topsporters kiezen voor koolhydraatarme diëten, en geven aan zich beter, sneller en flexibeler te voelen dan ooit!

Met de voorjaarsvakantie voor de deur kun je je afvragen wat nou wijsheid is op de piste?! Doorgewinterde skiërs of snowboarders weten hoe goed een bord pasta of lasagne al smaakt tijdens de lunch, laat staan bij het avondeten. Een hele dag actief in de sneeuw kost namelijk veel energie, en die moet worden aangevuld.

Koolhydraatarm dieet

Ondanks dat heeft zelfs het wereldberoemde Atkins dieet nu een koolhydraatarme variant dat wel weer rijk is aan verzels, eiwitten en goede vetten. Wij weten het even niet meer, en vroegen onze eigen voedingsdeskundige Suzanne Verzuu om een reactie:

“Dat je geen bergen koolhydraten nodig hebt om je fit en energiek te voelen is al langer bekend. Maar het volledig schrappen van koolhydraten uit je voeding is wat mij betreft niet nodig. Je kunt vooral een verschil maken door te letten op het ‘soort’ koolhydraten, de portiegroottes en de producten die je erbij eet.”

Complexe koolhydraten

“Kies altijd voor complexe koolhydraten. Denk dan aan volkorenproducten (pasta, brood of crackers), zilvervliesrijst of (zoete) aardappel in schil. Deze producten geven de energie geleidelijk af aan je lichaam en bevatten meer voedingsstoffen dan simpele koolhydraten ( o.a. witte pasta, wit brood of witte rijst). Als je een portie aanhoudt ter grootte van je gesloten vuist en dit aanvult met voldoende groente, gezonde vetten (olijfolie, vette vis, avocdo of noten) en eiwitten dan zorg je voor een uitgebalanceerde maaltijd, die je langdurig energie geeft.  En dat heb je zeker nodig als je de hele dag actief bent in de sneeuw!”

Goed voorbereid op wintersport? Lees ook:

De beste lokaties

Bescherm je huid en haar

10 tips voor een ontspannen wintersport

Modetrends op de piste

 

Ook interessant