Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Waarom je in de winter vaker zin hebt in stamppot en andere koolhydraatrijke gerechten

waarom-je-in-de-winter-vaker-hebt-in-koolhydraatrijk-eten.jpg

Kun jij ook niet genoeg krijgen van stamppot, gepofte aardappels en ovenschotels nu het buiten weer wat kouder en donkerder wordt? Dan ben je niet de enige. Veel mensen blijken in de winter meer zin te hebben in koolhydraatrijk eten.

En dat blijkt een logische reden te hebben, legt diëtist Jo Hollington uit aan Cosmopolitan UK.

Geen voorbereiding op de kou

Er is een bekende mythe dat je zo veel zin hebt in carbs om een extra vetlaagje aan te leggen voor de koude wintermaanden, maar dat klopt volgens de diëtist niet. We zijn immers geen jagers en verzamelaars meer. Dat je zo veel zin hebt in patat, stamppot en ander koolhydraatrijk eten blijkt te liggen aan je hormonen.

Gelukshormonen

Je gelukshormonen, om preciezer te zijn. Die worden namelijk sterk beïnvloed door zonlicht, en daar hebben we in de winter een stuk minder van. Als het vroeg donker wordt, daalt je serotonineniveau een stuk sneller dan wanneer het pas rond bedtijd begint te schemeren. Serotonine is een van de gelukshormonen in ons lichaam, die we aanmaken bij mooi weer maar óók door comfort food te eten.

Koolhydraten

En dat we dan vaak voor koolhydraatrijk eten gaan op die donkere avonden in de winter, komt door de invloed van koolhydraten in ons lichaam. “Koolhydraten activeren de afgifte van insuline in de bloedbaan, waardoor het aminozuur tryptofaan makkelijker wordt omgezet in serotonine”, verklaart Hollington. Daarom zijn aardappelen, pasta, pizza en broodmaaltijden dus zo in trek.

Lees ook:
8 koolhydraatrijke ingrediënten die juist hélpen bij het afvallen

Groenten toevoegen

En zelfs als je graag op gewicht wilt blijven of wat kilo’s kwijt wilt, hoef je die koolhydraten volgens Hollington niet te schrappen uit je dieet. Want zélfs als je koolhydraten eet, kun je ook prima voldoende groente en fruit eten. Voeg bijvoorbeeld eens wat wortels toe aan een stoofschotel, roer courgette en broccoli door een pastasaus. Ook kun je beter gaan voor tomatensaus bij de pasta in plaats van een romige saus, want die zijn vaak een stuk hoger in calorieën. Daarnaast kun je door bruine rijst en volkoren pasta te kiezen, wat extra vezels aan je maaltijden toevoegen. Die zorgen ervoor dat je langer vol zit, waardoor je minder gaat snacken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Cosmopolitan UK
Beeld | iStock

M47

Margriet 47 ligt nu in de winkel!Met deze week: fit zonder sporten, een geheim hebben voor je partner, mooi grijs worden en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant