Eten

Van zoet tot hartig: 6x zo maak je een koolhydraatarm ontbijt

koolhydraatarm-ontbijt.jpg

Probeer je zo veel mogelijk koolhydraatarm te eten, maar vind je het ontbijt nog een obstakel? Met deze ontbijtjes krijg je niet alleen weinig koolhydraten binnen, maar start je je dag ook met veel vitaminen, eiwitten, mineralen, vezels en gezonde vetten. 

Want het (koolhydraatarme) ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. 

Koolhydraatarm ontbijt maken 

We snappen dat er in het weekend niks boven verse croissantjes of een lekker broodje van de bakker gaat. Toch kun je met deze gezondere alternatieven ook een feestje van je ontbijt maken. Een kleurrijk assortiment aan fruit of een omelet boordevol groente, bijvoorbeeld. Het ziet er niet alleen gezellig uit, je werkt ook meteen aan een gezond lichaam vol energie om de dag te beginnen. 

1. Smoothiebowl

Een echte trend op het gebied van eten, zijn smoothiebowls. Je maakt ze makkelijk door 150 gram yoghurt en je favoriete fruit, bijvoorbeeld blauwe bessen of kiwi, in de blender te gooien tot je een dikke smoothie hebt. Deze schenk je vervolgens in een kom en kun je met ander fruit en bijvoorbeeld amandel- of kokosschaafsel garneren. Rijk aan voedingsstoffen én koolhydraatarm. Daarnaast ziet het er vaak ook nog eens superkleurrijk uit. Je kunt het natuurlijk ook bij een ontbijtsmoothie houden, en wat fruit zoals banaan en blauwe bessen met spinazie, lijnzaad en (plantaardige) melk mixen tot een dunnere substantie zodat je ‘m kunt drinken.  

2. Bakje yoghurt

Het is waarschijnlijk de meest gebruikte ontbijtvervanger voor brood: yoghurt. Als je het ontbijt koolhydraatarm wilt maken, laat dan de ontbijtgranen staan en voeg in plaats hiervan ongezouten noten toe. Bijvoorbeeld amandelen of walnoten. Je kunt daarnaast wat van je favoriete fruit en wat lijnzaad, pompoenpitten of kokosrasp toevoegen om er een echt ontbijtfeestje van te maken. 

3. Chiapudding

Dit ontbijt vergt wat voorbereiding. Je maakt je eigen chiapudding door ongeveer drie eetlepels chiazaad en 250 milliliter melk in een kommetje te gieten. Dit laat je vervolgens het liefst een nachtje in de koelkast staan. Zo krijgt het de pudding-achtige substantie. Als je van zoet houdt, kun je ook een beetje honing aan het chiamengsel toevoegen voor je het wegzet. Chiazaden zijn een perfecte vervanger voor een koolhydraatarm ontbijt omdat ze vol omega 3-vetzuren, ijzer en eiwitten zitten. Daarnaast zorgen de vezels ervoor dat je lang vol zit. 

Lees ook: Dit moet je nooit vóór je ontbijt doen

4. Ontbijten met salade

Ben je meer van een hartig ontbijt? Dan kun je voor het ontbijt ook een koolhydraatarme salade maken. Kies voor een slasoort die jij lekker vindt als basis. Je kunt hiervoor ook spinazie gebruiken. Voeg vervolgens naar smaak ingrediënten toe. Je kunt het fris houden met tomaatjes en komkommer, maar je kunt ook uitpakken met bijvoorbeeld champignons en gebakken of gegrilde groenten. 

5. Ontbijtburrito 

Om je koolhydraatarme ontbijt goed te laten vullen, is een eiwitrijk ontbijt belangrijk. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een ontbijtburrito maken van Puur Figuur. Hiervoor heb je drie plakjes ham, twee eieren, 50 gram champignons, 50 gram ui en 50 gram spinazie nodig. Je fruit de ui en bakt vervolgens de spinazie en champignons mee. Daarna voeg je de twee eieren toe en kun je naar smaak zout en peper toevoegen. Dit geheel verdeel je vervolgens over de plakjes ham. Vouw het geheel op tot een burrito. Leg het pakketje terug in de pan tot dat de ham in een paar seconden lichtbruin is, en je ontbijtburrito is klaar. 

6. Uitgebreide omelet

Een iets simpelere variant op het bovenstaande recept, is natuurlijk de oude vertrouwde omelet. Normaal gesproken zou je ‘m misschien serveren op een sneetje brood, maar voor een koolhydraatarm ontbijt kun je dit vervangen door lekker veel groente aan je omelet toe te voegen. Zo krijg je niet alleen vitamine en mineralen binnen, maar eet je ook nog eens een ontbijt die echt goed vult. Kies hierbij vooral voor groente die je zelf lekker vindt en die je in de ochtend niet te zwaar om je maag liggen. 



Wil je iemand verrassen met een leuk cadeau? Ga dan voor een Bladcadeau! Hier doe je iemand weken- of zelfs maandenlang plezier mee en je hebt keuze uit ruim honderd tijdschriften. Extra fijn: t/m 20 april bestel je een Bladcadeau met 15% korting én wordt het gratis bezorgd vanaf € 15,00. Kijk snel op bladcadeau.nl



Bron | ELLE, Puur Figuur
Beeld | iStock

Ook interessant