Eten

Koken met zeewier: vijf lekkere én makkelijke manieren

zeewier.jpg

Het wordt wel de groente van de toekomst genoemd: zeewier. Rijk aan proteïne, omega-3, jodium en andere belangrijke mineralen. Maar hoe verwerk je deze hippe en gezonde zeegroente in je eten? Met deze tips bijvoorbeeld. Koken met zeewier doe je zo.

Zeewier is zo gezond dat staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken de komende jaren vijf miljoen euro uittrekt om de zeewierteelt in Nederland te ontwikkelen. Zo is de zeegroente rijk aan gezonde mineralen. En omdat ze veel eiwitten bevatten, zijn sommige soorten ook prima vleesvervangers. Verder zit er in zeewier relatief veel jodium, dat nu nog vaak wordt toegevoegd aan keukenzout en brood.

Echt veel vezels

Wie zeewier wil proberen, kan in de supermarkt terecht. Steeds vaker is daar in het visschap zeewiersalade te vinden. Geen zin in kant-en-klaar? In reformwinkels heb je veel meer keus. Wel is er iets om rekening mee te houden. Zeewier bevat over het algemeen relatief veel vezels, waardoor ongeoefende eters wat darmongemakken kunnen ervaren als ze bijvoorbeeld een heel bord zeewierspaghetti à la bolognese leegeten. Ter vergelijking: honderd gram volkorenmacaroni bevat gemiddeld vijf gram vezels, in zeewier kan tot wel dertig gram zitten. Nu is zeewier lichter dan pasta, waardoor er minder gram op je bord zal liggen. Maar ook na een kleine portie kunnen gevoelige darmen last krijgen van gasvorming.

Een extraatje in bekende recepten

Groot voordeel: omdat zeewier zo veel gezonde voedingsstoffen bevat, heb je er geen heel bord van nodig om je dagelijkse portie mineralen en vezels binnen te krijgen. De zeegroente is daarom bijzonder geschikt om bekende gerechten, zoals pasta en salade, mee te verrijken. Je hoeft dus geen hele nieuwe recepten te proberen als je daar geen zin in (of tijd voor) hebt. Wel zo makkelijk!

Kooktip 1: meng het door de gewone spaghetti

Meng een paar slierten zeewier door je spaghetti. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de zeewierpasta van het merk Seamore, dat tagliatelle maakt op basis van honderd procent zeewier. In reformwinkels kun je ook kiezen uit verschillende zeewiersoorten in sliertvorm. Let er wel op dat de kooktijd kan verschillen van die van gewone pasta. Lees hiervoor de verpakking.

Kooktip 2: doe wat door de salade

De kant-en-klare zeewiersalade uit de supermarkt smaakt vaak wat zoetig, wat een lekkere toevoeging kan zijn in je eigen salade. Maar je kunt ook voor een andere vorm van zeewier kiezen, zoals wakame. Die heeft een verfijnde en lichtzoetige smaak, waardoor hij niet snel zal overheersen. Wakame koop je vaak in gedroogde vorm en week je voor gebruik vijf à tien minuutjes in lauwwarm water.

Kooktip 3: roer het door de soep

Zeewier is een goede smaakmaker in allerlei soepen, zoals deze makkelijke en lekkere noedelsoep van Margriets eigen Colette. De lichtzoetige wakame doet het goed in allerlei oosterse soepen. Maar omdat de smaak zo subtiel is, is wakame ook heel geschikt om door een Hollands groentesoepje te roeren. Van tevoren weken is dan niet meer nodig. Kombu smaakt weer wat pittiger. Geroosterd heeft deze zeewiersoort wel wat weg van bacon, wat ’m  erg geschikt maakt als garnering voor soepen en salades.

Kooktip 4: lekker bij zalm

Gegrild, gebakken of gerookt – een stukje zalm smaakt altijd lekker met zeewier. Garneer de vis met een paar plukjes kant-en-klare zeewiersalade, wat wakame of een andere zeewiersoort die je lekker vindt.

Kooptip 5: met gebakken champignons

Zin in gebakken champignons vanavond? Doe er eens wat van de zeewiersoort arame doorheen. Uitje erbij, op smaak brengen met sojasaus en smullen maar! Je vindt het hele recept hier.

Ken jij nog een lekker zeewierrecept? Inspireer ons en laat hieronder je reactie achter!

Bron | nu.nl

Ook goed om te weten

Bekijk ook

 

Ook interessant