Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Koken met de magnetron

koken-met-de-magnetron.jpg

Soms heb je van die dagen dat koken erbij in schiet. De magnetron is dan zo gek nog niet.

Een magnetron verhit levensmiddelen met onzichtbare straling. De straling zet vochtdeeltjes in het eten in beweging en door wrijving komt warmte vrij. Dat noemen we microgolven.

Mager, minder zout en wel de vitamines
De magnetron is heel geschikt om gezond te koken, zonder te veel vet. Bovendien hoef je minder zout toe te voegen om het gerecht smaak te geven. Het zout blijft namelijk in het gerecht zitten en trekt niet in het kookvocht, zoals bij koken en bakken wel gebeurt.

Nog een ander voordeel: Je hoeft minder vocht te gebruiken dan bij koken, of soms helemaal niet. Dat betekent dat in water oplosbare vitamines, zoals vitamine C, optimaal behouden blijven.

Kant-en-klaar maaltijden: hoe kies je gezond?
Of een kant-en-klaarmaaltijd voor de magnetron past in een gezonde voeding hangt van de samenstelling af. Veel kant-en-klaar maaltijden bevatten weinig groente en vezels. En sommige leveren veel verzadigd vet en zout. Soms is het een hele grote portie, waardoor je snel te veel eet. Het advies: Lees het etiket.

Een goede kant-en-klaarmaaltijd bevat:
– 400-700 kilocalorieën per portie.
– ten minste 150 gram groente, wat kan worden aangevuld met salade of rauwkost, al dan niet kant-en-klaar.
– weinig verzadigd vet en zout.

Veiligheid
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er geen reden is om je zorgen te maken over mogelijke schadelijke stoffen of het verlies van voedingswaarde door de magnetron. De microgolven zijn niet radioactief. Er komt ook geen straling in je eten terecht. Pas bij hele hoge dosissen zou je gezondheidsproblemen kunnen krijgen, maar dit komt bij normaal gebruik van de magnetron nooit voor.

Bron: Voedingscentrum
Rianne Wijnhoven

Ook interessant