Eten

Zo kerngezond is kerrie!

kerrie-is-kerngezond.jpg

In India wordt het al eeuwenlang gebruikt als ayurvedisch medicijn en nu doet ook het Nederlandse AMC er onderzoek naar. Kurkuma, het gele specerij dat ook in kerrie zit, blijkt namelijk een superspecerij te zijn!

Het geheim schuilt ‘m in het stofje curcumine. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat dit stofje uit de geelwortel, oftewel kurkuma, kankercellen kan aanvallen en zelfs kan doden. Ook schijnt het een van de krachtigste antioxidanten te zijn. Van deze stofjes is bekend dat ze onze cellen beschermen tegen beschadiging. Geen wonder dus dat wetenschappers het fijne van kurkuma willen weten!

Kurkuma tegen kanker?

Als je al ziek bent, heeft het eten van kurkuma helaas waarschijnlijk weinig zin. Het stofje curcumine wordt namelijk slecht opgenomen door de darmen, waardoor er niet genoeg in het bloed terechtkomt voor een geneeskrachtig effect. Door kurkuma te koken, verliest het ook een groot deel van zijn antikankerwerking. In het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam proberen ze daarom momenteel een manier te vinden om curcumine in een geconcentreerde dosis in een tumor te krijgen. Op die manier zou het namelijk wel kunnen werken.

Wetenschappers eten het zelf

Toch kan het zeker geen kwaad om vaker een lekkere kerrieschotel op je menu te zetten. Sterker nog, wetenschappers die onderzoek doen naar de geneeskrachtige specerij eten het zelf ook geregeld. Het lijkt er namelijk wél op dat kurkuma preventief tegen allerlei kwalen en ziektes kan werken. “Ik denk dat langdurig lage concentraties curcumine in je systeem een beschermend effect kan hebben,” zegt onderzoeker Michal Hegers van het AMC in gezondNU. “Op meerdere vlakken.”

‘Kurkuma bevordert de algemene gezondheid’

Volgens Hegers is kurkuma namelijk een van de ‘krachtigste antioxidanten’ en bevordert het de algemene gezondheid op de lange termijn. “Het gaat onder meer ontstekingen tegen en heeft een heel breed effect. Ik hoop dat als ik curcumine langdurig inneem, ik op latere leeftijd minder ouderdomsgerelateerde klachten krijg.”

Bloemkoolpuree met kurkuma

Ook wij vinden het geen straf om vaker kerrie te eten. Het Indiase specerij combineert bijvoorbeeld heel goed met Hollandse bloemkool, zoals in deze puree.

Dit heb je nodig (4 personen):

1 grote bloemkool
1 grote aardappel voor een wat ‘stevigere’ puree
2 theelepels kurkuma = koenjit
kookroom
peper en zout

Zo maak je het: 

Maak bloemkool schoon en verdeel in roosjes en schil de aardappel en snijd in blokjes.
Kook de bloemkool en aardappel gaar. Giet beiden af en laat droog stomen.
Voeg kurkuma toe en stamp (of pureer met de staafmixer) geheel en gebruik de  kookroom om tot de gewenste dikte te komen.
Peper en zout naar smaak toevoegen.

Bron | de VolkskrantNationaal Fonds tegen Kanker, BoereGoed (recept)

Ook interessant