Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Zo (on)gezond zijn kant-en-klare sladressings

kant-en-klare-sladressings-hoe-ongezond-zijn-ze.jpg

Ben je vooral dol op de sladressing bij een maaltijdsalade? Dan hebben we helaas slecht nieuws voor je: de meeste kant-en-klare sladressings maken die gezonde salade een stuk minder gezond. We hebben de grootste boosdoeners op een rijtje gezet.

En dit is helaas de minst gezonde kant-en-klare sladressing…

Kant-en-klare sladressings 

Veel sladressings zijn voornamelijk ongezond door de grote hoeveelheid suiker die erin zit. En ook zijn fabrikanten vaak niet heel zuinig met zout in de kant-en-klaar pakjes. Vaak zit er in zo’n dressing niet alleen veel zout voor de smaak, maar ook om ‘m langer houdbaar te maken. Als je het gezond wil houden kun je dus het beste het ingrediëntenlijstje scannen op de hoeveelheid geraffineerde suikers, zout, verzadigde vetten en andere hulpstoffen.

Zo bevat een kant-en-klare honing-mosterddressing tot wel 5 suikerklontjes per 100 milliliter. Dat maakt ‘m de ongezondste van alle kant-en-klare sladressings. Heb je een salade met een yoghurtdressing? Dan ben je al iets beter bezig. Hier zit rond de 7 tot 13 gram suiker per 100 milliliter in. Het zoutgehalte is bij beide dressings vaak wel zo goed als gelijk.

Dressing op basis van olie

Een andere sladressing die je vaak voorbij ziet komen is vinaigrette. Dit is gemaakt op een basis van azijn en olie, en oogt dus al gezonder dan ingrediënten als mayonaise, eieren of yoghurt om een sladressing romig te maken. Toch zit in een kant-en-klare vinaigrette vaak rond de 10 gram suiker per 100 milliliter. Ook zitten er in deze soort sladressing vaak meer vetten dan in andere soorten. 

Lees ook: Waarom je dat plastic lipje van een fles olie niét weg moet gooien

Geraffineerde koolzaadolie of sojaolie

In veel kant-en-klare dressings staat geraffineerde koolzaadolie of sojaolie op de ingrediëntenlijst. Deze oliën bevatten vaak een teveel aan omega 6, dit kan je vetzurenbalans verstoren. Ook niet heel gezond dus.

Kunstmatige geur-, kleur-, en smaakstoffen

Als laatste zitten er in veel kant-en-klare sladressings kunstmatige geur-, kleur-, en smaakstoffen die ervoor zorgen dat het er smakelijk uitziet, goed ruikt en ook nog eens lekker smaakt. Deze stoffen hoeven niet altijd slecht voor je te zijn, maar je hebt ze ook niet nodig. Je kunt ze dus het beste vermijden in je voeding.

Doe-het-zelf

De kant-en-klare sladressings zijn natuurlijk hartstikke handig, maar dus niet erg gezond. De simpelste oplossing is dan ook: maak je sladressing voortaan zelf. Zo kun je zelf bepalen hoeveel suiker, zout, vetten en andere ingrediënten je hieraan toevoegt en kun je het zo gezond of ongezond maken als je zelf maar wil. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | MaxVandaag, Wijgaanfitworden.nl, Het Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Ook interessant