Eten

Waarom je beter niet te veel kaneel kunt eten

waarom-je-beter-niet-te-veel-kaneel-kunt-eten.png

Eet jij regelmatig een bakje havermoutpap met een snufje kaneel? Ben je dol op speculaas of drink je regelmatig liters kaneelthee? Dan kan het geen kwaad om even bij te houden hoeveel precies.

Kaneel bevat namelijk een stofje dat bij een hoge dosering een giftig effect kan hebben.

Te veel kaneel

Kaneelstokjes bestaan uit stukken binnenbast van de kaneelboom. Deze groeit onder andere in China, Sri Lanka en in veel tropische gebieden. De kaneelboom bevat van nature een stofje, genaamd coumarine, dat de boom beschermt tegen ziektes en natuurlijke vijanden. Deze stof zit ook in andere planten, zoals in tonkabonen en bergamot. Het zorgt onder andere voor de kenmerkende smaak en geur.

Klein risico

Wie een speculaasje eet of een kopje kaneelthee drinkt, krijgt automatisch een beetje van deze gifstof binnen. Gelukkig maakt dat in gewone hoeveelheden niet zo veel uit. Maar wanneer je dagenlang veel producten eet of drinkt waar kaneel in verwerkt zit, kun je ziek worden.

Ernstige gevolgen

Mensen die te veel coumarine binnenkrijgen lopen een groot risico op leverschade. Ook remt deze gifstof de bloedstolling en kan het gevaarlijke bloedingen veroorzaken. Sommige onderzoeken wijzen bovendien uit dat het eten van een extreme hoeveelheid kaneel kankerverwekkend is.

Goede stoffen

Het is niet zo dat je kaneel nu maar gelijk helemaal uit je dieet moet schrappen. Deze specerij bevat namelijk ook een hoop gezonde voedingsstoffen zoals vitamine A, C, B2 en B6. Verder is het een bron van belangrijke mineralen zoals calcium, kalium, magnesium, zink en ijzer. Zoals gezegd is er alleen risico bij overdadig gebruik. En de hoeveelheid gif neemt nog verder af tijdens het bewaren en bereiden van je voedsel. Overigens is kaneel niet de enige specerij die plantengifstof bevat. In bijna alle planten die we eten, zit een laag gehalte plantengifstoffen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief  

Bron| Gezondheidsnet, Puurfiguur
Beeld| iStock

Ook interessant