Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Is een jonge of rijpere banaan gezonder?

jonge-of-rijpere-banaan-gezonder.jpg

Bananen zijn hartstikke gezond. Eet jij ze het liefst als ze nog jong en een beetje hard zijn? Of ben je juist dol op rijpere tot bijna overrijpe zachte en zoetere bananen? Blijkbaar heeft het met meer dan een kwestie van smaak te maken en is de een ook echt een betere keuze dan de ander. Maar welke is dan gezonder: een jonge of een rijpere banaan? 

We zetten de voor- en nadelen van de verschillende bananen voor je op een rijtje. 

Wat is gezonder: een jonge of rijpere banaan 

Laten we vooropstellen dat wat je voorkeur ook is, bananen hartstikke gezond zijn. Toch is een jonge banaan nog net iets gezonder dan een rijpere banaan. Dat komt omdat er in rijpere bananen van nature meer (fruit)suiker zit. Dat komt omdat de enzymen het zetmeel in het fruit omzetten naar suiker. Vandaar dat een banaan die al langer op de fruitschaal ligt vaak een stuk zoeter smaakt. Toch is die fruitsuiker niet alleen maar slecht nieuws, want dit helpt je darmen juist om de banaan makkelijker op te nemen. Daarnaast bevatten rijpere bananen ook meer antioxidanten (zoals vitamine C en E). Maar ondanks dat blijft een jonge banaan toch net iets gezonder dan een rijpere versie. 

Resistent zetmeel in een jonge banaan

Waarom een jonge banaan het toch van de rijpere variant wint, dat heeft te maken met resistent zetmeel. Er zit veel meer resistent zetmeel in jonge bananen. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder snel stijgt, waardoor je minder tot geen last krijgt van een suikerpiek. Het resistent zetmeel wordt door je lichaam als voedingsvezel beschouwd, waardoor het niet door je dunne darm verteerd wordt. Vervolgens komt dit dus nog heelhuids aan in de dikke darm, wat weer positief is voor je spijsvertering en de bacteriën in je darmen. Hierdoor heb je langer een verzadigd gevoel. Het zou mogelijk zelfs het risico op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en darmkanker kunnen verkleinen. 

Lees ook: Waarom het goed is om voor het slapen nog een banaan te eten

De voordelen- en nadelen van jonge en rijpere bananen 

Ben jij fan van (over)rijpe bananen of eet jij juist alleen maar jonge bananen? Gelukkig zitten er aan beide versies voor- en nadelen. 

Voordelen van rijpe bananen:

  • Zoet van smaak
  • Meer antioxidanten
  • Darmen nemen rijpere bananen makkelijker op 
  • Goed voor sporten vanwege de hoeveelheid licht verteerbare koolhydraten 

Nadeel: 

  • Meer fruitsuiker

Voordelen van jonge bananen: 

  • Minder fruitsuiker
  • Lang verzadigd gevoel, zonder suikerpiek
  • Goed voor darmbacteriën en spijsvertering 
  • Verminderd risico op diabetes type 2, darmkanker en hart- en vaatziekten. 

Nadeel:

  • Minder antioxidanten 

Bron | Plusonline, Voedingscentrum, Max Vandaag
Beeld | Getty Images

Ook interessant