Eten

Hummus is heel populair, maar is het ook gezond?

hummus-is-heel-populair-maar-is-het-ook-gezond.jpg

Op brood, om groente in te dippen of als saladedressing: we zijn dol op hummus. De Midden-Oosterse kikkererwtendip is in de afgelopen jaren heel populair geworden en inmiddels in allerlei verschillende smaken verkrijgbaar. Maar is hummus eigenlijk ook gezond?

Het hoofdingrediënt van hummus is kikkererwten. Deze worden gecombineerd met een sesampasta (ook wel tahini genoemd), olijfolie en knoflook, en vervolgens gemalen tot een gladde pasta. Soms worden er nog kruiden of andere smaakmakers toegevoegd aan hummus. Denk dan bijvoorbeeld aan varianten met zongedroogde tomaat, kerrie of pesto. Traditioneel komt hummus uit het Midden-Oosten, maar waar het precies vandaan komt is niet zeker. In veel culturen is hummus een belangrijk onderdeel van de lokale keuken en cultuur geworden, waardoor de exacte oorsprong lastig te bewijzen is.

Voedingsstoffen

Hummus bestaat dus vooral uit kikkererwten, en die zitten vol met eiwitten, vezels en mineralen, waardoor ze zorgen voor een vol gevoel. Daarnaast zorgen de peulvruchten voor een verlaging van het LDL-cholesterol, de variant die beschadigingen aan de vaatwanden veroorzaakt. In kikkererwten zit ook veel ijzer, folaat, fosfor en vitamine B, wat hummus ideaal maakt voor mensen die geen vlees eten. Zij hebben namelijk vaak een tekort aan deze voedingsstoffen, die ook vaak voorkomen in dierlijke producten.

Gezonde vetten

Door de olijfolie en sesampasta bevat hummus wel veel vetten, waardoor sommige mensen misschien denken dat hummus niet gezond is. Maar in dit geval gaat het vooral om enkelvoudige onverzadigde vetten, wat we kennen als de gezonde variant van vet. Onverzadigde vetten verkleinen onder andere de kans op hart- en vaatziekten, en zijn goed voor je cholesterol. Door dit hoge vetgehalte bevat hummus wel wat meer calorieën, gemiddeld zo’n 300 kcal per 100 gram van het product. Als je op dieet bent, is het daarom niet aan te raden om een heel bakje leeg te eten. Maar als dip voor bij wat rauwkost, of in plaats van een ander smeersel op brood, is hummus zeker een gezonde keuze.

Hummus in de supermarkt

In principe is hummus dus gezond, maar dan moet je wél de juiste variant kiezen. Als je het zelf maakt, weet je precies wat je toevoegt en dus wat er in de dip zit. Natuurlijk is dat niet altijd voor iedereen mogelijk, dus kun je het ook prima in de supermarkt kopen. Dan is het wel belangrijk om de juiste te kiezen. Er zijn namelijk ook ongezonde varianten te vinden, met veel onnodige, toegevoegde ingrediënten. Zo kun je bijvoorbeeld altijd beter kiezen voor de originele variant dan voor een light hummus. Die laatste bevat minder vet, maar meestal meer toegevoegde suikers en andere koolhydraten om de smaak te verbeteren.

Olie

Ook is het slim om te kijken naar welke soort olie gebruikt is voor het maken van de hummus. Sommige merken kiezen voor een goedkopere olie zoals raapzaadolie of zonnebloemolie, die een stuk ongezonder zijn dan de traditionele olijfolie. Als laatste is het verstandig om het zoutgehalte van de hummus te checken, vooral als je voor een variant met een toegevoegde smaakmaker gaat. Té veel zout maakt hummus namelijk meteen een stuk minder gezond.

Wil je zelf een keer hummus maken? Dan kun je hier een recept vinden.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | BBC Good Food, Keuringsdienst van Waarde, Consumentenbond
Beeld | iStock

Ook interessant