Eten

Is granola echt zo gezond als er gezegd wordt?

is-granola-echt-zo-gezond-er-gezegd-wordt.jpg

Veel mensen lijken hun kommetje muesli te hebben verruild voor granola. De pakken granola zijn niet aan te slepen in de supermarkt en ook sociale media staan vol met foto’s van zogeheten ‘granola bowls’. Maar is granola wel echt gezond?

Amerikaanse diëtistes Cynthia Sass en Nancy Clark geven het verlossende antwoord.

Wat is granola en is granola gezond?

De basis van granola bestaat meestal uit havermout, noten, zaden en wat gedroogd fruit. Een gezond ontbijtje zou je dan ook denken, maar volgens Nancy Clark, sportvoedingsadviseur en diëtiste, heeft het eten van granola zowel voor als- nadelen.

Voor- en nadelen

Zo bevat havermout veel vezels, iets wat belangrijk is voor het verlagen van je cholesterol en goed is voor je stoelgang. Daarnaast bevatten noten en zaden goede vetten en bevat gedroogd fruit kalium, een mineraal dat zorgt voor een gezonde bloeddruk, het regelen van de vochtbalans en een goede werking van de zenuwen. Granola bevat dan ook veel gezonde ingrediënten. Toch is het volgens Clark ook een echte ‘bom vol koolhydraten’ en is de maaltijd dan ook vooral geschikt voor atleten die intensief sporten of mensen die een drukke dag voor de boeg hebben. Als je heel erg op je lijn aan het letten bent, dan is granola dus niet de beste keuze.

Lees ook: Dit is waarom granola soms wel 20 keer zo duur is als muesli

Zó kies je een gezonde granola uit

Als je er zeker van wil zijn dat je een gezonde granola uitkiest, dan is het volgens diëtiste Cynthia Sass belangrijk dat je eerst het etiket van de verpakking goed leest. Let hierbij vooral op de hoeveelheid toegevoegde suikers en op de benamingen hiervan. Zo wordt het woord ‘suiker’ vaak vervangen door woorden als ‘fructose’, ‘honing’, ‘lactose’, ‘malt siroop’, ‘maltose’, ‘nectar’ en ‘sucrose’. Hoewel de basis van granola over het algemeen gezond is, kiezen veel voedingsproducten ervoor om heel veel suiker aan de granola toe te voegen, waardoor deze uiteindelijk helemaal niet meer zo gezond is. Let hier dus goed op. Let ook op het soort noten en zaden dat is toegevoegd. Voorbeelden van noten en zaden met weinig suikers zijn: pecannoten, lijnzaad, sesamzaad, pompoenpitten en chiazaden.

Yeah, Margriet.nl is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel!

Bron | Time
Beeld | iStock

Ook interessant