Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Welk gourmetvlees is het gezondst?

gourmetten.jpg

Ze liggen weer in de supermarkt: glimmende plastic verpakkingen met kant-en-klare gourmetvleesjes die je alleen nog maar in het pannetje hoeft te mikken. Maar welk gourmetvlees is, behalve lekker, ook gezond?

Als je deze kerst voor makkelijk en zo gezond mogelijk gaat, kun je als vleeseter het beste kiezen voor gourmetschotels met voornamelijk onbewerkt vlees. Kortom: stukjes vlees die slechts zijn gesneden en waar verder niets mee is gebeurd. Ook kun je beter meer kip dan biefstuk in je pannetje doen.

Waar is wel iets mee gebeurd?

De slavinkjes, hamburgers of gekruide gehaktballetjes in kant-en-klare gourmetschotels zijn voorbeelden van bewerkt vlees. Dit is vlees waar zout of conserveringsmiddelen (zoals nitraat of nitrietzout) aan zijn toegevoegd óf dat op zo’n manier bereid is dat je het direct kunt eten. Bijvoorbeeld doordat het gerookt of op een andere manier verhit is. Gerookte kipfilet is dus ook bewerkt vlees.

Mysterieus vlees

Voorbehandeld vlees is niet alleen minder gezond omdat er vaak veel zout in zit, er bestaat inmiddels volgens de Wereldgezondheidsorganisatie voldoende bewijs dat het ‘kankerverwekkend‘ is. Als je 50 gram bewerkt vlees per dag eet, neemt het risico op darmkanker in elk geval met 18 procent toe (ten opzichte van iemand die geen bewerkt vlees eet). Hoe dat kan en waar dat precies aan ligt – bijvoorbeeld de bereidingswijze, de nitraatzouten, de conserveringsmiddelen of een combinatie daarvan – is helaas nog een mysterie. Maar met een paar plakjes ontbijtspek bij je eitje, wat filet americain of ham op brood en ’s avonds een stuk rookworst bij de stamppot, zit je al snel aan die 50 gram. Laat staan als je gaat gourmetten.

Liever zelf marineren

In veel gourmetschotels zit ook gemarineerd vlees. “Ook dat is bewerkt vlees,” legt een woordvoerder van het Voedingscentrum uit. “Alles wat al van tevoren een behandeling heeft ondergaan, valt onder bewerkt vlees. Dus ook als het gemarineerd is. Tenzij je het thuis zelf marineert.”

Niet alleen biefstuk en entrecote

Kun je dan wel onbeperkt pure biefstukjes en stukjes entrecote in je pannetje mikken? Beter van niet. Rood vlees bevat op zich redelijk wat B-vitamines, ijzer en eiwitten, maar volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is ook een kaal biefstukje ‘mogelijk kankerverwekkend’. Vermoedelijk ligt dat aan het heemijzer in rood vlees, dat verantwoordelijk is voor het transport van zuurstof in ons bloed. Heemijzer kan het ontstaan van nitraatachtige stoffen bevorderen. En deze zijn mogelijk kankerverwekkend. Het gaat niet om een enorm veel hoger risico, maar de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om niet meer dan 500 gram onbewerkt rood vlees per week te eten om het risico op darmkanker te beperken.

Rood vlees is afkomstig van zoogdieren als runderen, kalveren, varkens, geiten, schapen en paarden. Wit vlees is afkomstig van pluimvee en gevogelte zoals kippen, kalkoenen, eenden en ganzen. Tamme konijn is ook wit vlees. 

Maar niet gourmetten dan?

Tuurlijk wel! Gewoon je biefstukje afwisselen met wat kip- of zalmfilet, brood met hummus en groente met stukjes halloumi – heerlijke zoute geitenkaas die niet smelt in je pannetje. Lekker variëren en je gezonde verstand gebruiken dus. We eten tenslotte ook niet elke dag friet.

Bron | Voedingscentrum

Meer gezonde kersttips

Welke dipsaus is het gezondst?

Snel en slank kersttoetje: speculaastiramisu!

Kunnen vleesvervangers vlees vervangen?

Ook interessant