Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

3x waarom feta zo gezond is (en wanneer je het vooral níet moet eten)

dit-is-wat-je-moet-weten-over-de-voordelen-van-feta-kaas.jpg

Feta is de meest bekende kaas uit Griekenland. De kaas is gemaakt van schapenmelk en is zacht, wit, gepekeld, voedzaam en tegelijkertijd ook nog eens een goede bron aan calcium. Klinkt best goed, maar is feta echt gezond?

Of het nu gezond is of niet, sommige mensen blijken feta beter te kunnen laten staan.

Wat is feta?

Zoals gezegd is feta een zuivelproduct uit de Griekse cultuur. Het mag alleen die naam hebben als het uit specifieke gebieden komt, waar de kaassoort gemaakt wordt van de melk van schapen en geiten die buiten grazen. Wanneer er schapenmelk wordt gebruikt, is de smaak van feta pittig en scherp. De smaak wordt milder als er geitenmelk aan wordt toegevoegd. De kaas wordt in blokken gemaakt en is stevig. Wel verkruimeld het zodra je het snijdt en het heeft een romige smaak. De laatste tijd heeft de verkoop van feta een flinke boost gehad, door het bekende recept voor pasta dat op TikTok een grote hit was. Maar is de kaas naast lekker, ook gezond? We lichten drie grote gezondheidsvoordelen ervan uit:

1. Feta zit vol goede voedingsstoffen

Om te bepalen of feta gezond is, kijken we eerst naar de voedingsstoffen. En dan blijkt dat feta boordevol goede stofjes zit! Feta is bijvoorbeeld rijk aan calcium, vitamine B12, vitamine D en aminozuren, allemaal stoffen die je lichaam hard nodig heeft. Ook bevat het product minder vet en calorieën dan bijvoorbeeld cheddar of Parmezaanse kaas. 28 gram van cheddar of Parmezaanse kaas bevat namelijk meer dan 110 calorieën en 7 gram vet, terwijl feta maar 74 calorieën en 6 gram vet bevat. Daarnaast bevat de kaassoort meer calcium en B-vitaminen dan bijvoorbeeld mozzarella, kwark, ricotta of geitenkaas.

Lees ook
Lactose-intolerant? Déze kazen kun je dan alsnog gewoon eten

2. Gezondheid van je botten

En dat er veel calcium in feta zit, zorgt ervoor dat het gezond is voor je botten. Niet alleen door de calcium, maar ook fosfor, vitamine B en eiwitten dragen bij aan de gezondheid van je botten. Als je voldoende calcium binnenkrijgt, heb je volgens het Voedingscentrum, minder kans op osteoporose. Daarnaast dragen de stoffen bij aan een goede werking van de zenuwen en spieren, en zorgt het mede voor een gezonde bloedstolling. Schapen- en geitenmelk bevat meer calcium en fosfor dan koemelk, dus dat is mooi meegenomen.

3. Goed voor je darmen

Feta bevat probiotica: levende en goede bacteriën die je immuunsysteem en je darmgezondheid helpen te bevorderen. Zo beschermen ze je darmkanaal tegen ziekteverwekkende bacteriën, zoals E-coli en salmonella. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de bacteriën ook ontstekingsremmende voordelen bieden én helpen als probiotica bij diarree of juist verstopping. Sommige mensen met het prikkelbare darm syndroom merken bijvoorbeeld dat ze hier goed op reageren.

Feta is niet geschikt voor iedereen

Toch kan niet iedereen onbeperkt genieten van de kaas. Het product wordt namelijk tijdens het bereiden ondergedompeld in pekel van ongeveer zeven procent zout. Het eindproduct heeft daarom een hoog natriumgehalte. Als je gevoelig bent voor zout kun je daarom niet te veel feta eten, of je moet het eerst even afspoelen met water. Als je lactose-intolerant bent kun je deze kaassoort maar beter laten staan. Doordat feta een ongerijpte kaas is, bevat deze soort namelijk veel meer lactose.

Zwangere vrouwen

Daarnaast wordt aangeraden om als zwangere vrouw geen ongepasteuriseerde zuivelproducten te eten, omdat ze besmet kunnen raken met de listeria monocytogenes-bacterie. Kazen die zijn gemaakt met ongepasteuriseerde melk, zoals feta, hebben een hoger risico op het dragen en overdragen van deze bacterie, die schadelijk kan zijn voor de baby. Als je zwanger bent, kun je het daarom maar beter laten staan.

Is feta gezond?

Een aantal voordelen dus, maar niet voor iedereen is feta goed. Is feta nu gezond of niet? Zoals met bijna elk voedingsmiddel geldt ook hier weer dat het met mate best gezond is. Er zitten goede eiwitten, vitaminen en mineralen in én het is hartstikke lekker: genoeg redenen om het af en toe te eten dus. Maar door de grote hoeveelheid zout kun je het beter niet in grote hoeveelheden eten. Ook kun je het toch het beste combineren met producten die niet zo rijk zijn aan zout, bijvoorbeeld verse groenten. Tijdens een zwangerschap of bij een lactose-intolerantie kun je feta beter laten staan, omdat de nadelen dan niet opwegen tegen hoe gezond het is.

Hoe eet je feta?

Feta kan een goede aanvulling zijn op je maaltijden vanwege de smaak en de textuur, en is daarnaast dus ook best gezond als je het met mate eet. Maar hoe kun je dit het best eten? Van voorgerechten tot desserts: de kaassoort is heel veelzijdig. We geven je een paar ideeën:

1. Combineer met fruit

Maak een salade met watermeloen, feta en munt. Heerlijk fris, vooral op een warme dag.

2. Door een salade

Toch liever wat hartiger? Verkruimel dan een stukje feta over je salade, om ‘m net een extra boost van eiwitten en calcium te geven. Meestal kun je een romige dressing naast de feta beter laten zitten qua zout. Om je salade gezond te houden, kun je beter gaan voor wat olijfolie.

3. Gegrild op brood

Grill de kaas en druppel er olijfolie over, breng verder op smaak met zout en peper. Heerlijk bij een salade, stokbroodje of zelfs bij pasta.

4. Bij pasta

Probeer eens deze pasta met spinazie, bimi en feta met rucola-walnootpesto. Of natuurlijk de welbekende en eerder genoemde TikTok pasta met feta en tomaatjes.

5. Op aardappelen

Verkruimel feta eens op gebakken aardappelen of over een stamppot met (zoete) aardappelen. Laat het zout weg en voeg extra groente toe, en je maaltijd met feta is hartstikke gezond!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Gezonder Leven, Fitaddicted, WebMD, Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant