Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Hoe gezond is een appel?

zijn-groene-appels-gezonder-dan-rode.jpg

‘An apple a day, keeps the doctor away’, zo luidt het Engelse gezegde. Maar zitten er eigenlijk wel zoveel vitamines in een appel?

Alle soorten fruit en groente bevatten veel vitamines. Dat geldt natuurlijk ook voor appels. Ze zijn rijk aan kalium en bevatten veel voedingsvezels. Dankzij de antioxidante stofjes staan rode appels zelfs in de top 5 van ‘vetverbrandende’ vruchten. Aan de andere kant zit er niet veel vitamine C in. Hoe gezond, lekker en makkelijk een appel ook is, er is fruit waar nog veel méér vitamines in zitten.

Kiwi: 10x meer vitamine C

Neem bijvoorbeeld een kiwi. Van alle vruchten bevatten kiwi’s veruit de meeste vitamine C. Tot wel tien keer meer dan in een appel! En wist je dat je zelfs de schil van een kiwi kunt eten? Nieuw-Zeelandse kiwiboeren verslinden ze met huid en haar en er zitten veel vezels in.

Aardbeien: 20x meer foliumzuur

Ook aardbeien doen het op veel fronten beter dan appels. Zo bevatten de rode vruchten niet alleen meer vitamine C dan appels, er zit ook twintig keer meer foliumzuur in. Foliumzuur (ook wel vitamine B11 genoemd) behoort tot de B-vitamines. Je lichaam kan deze vitamine dus niet zelf aanmaken, maar ook niet opslaan. Als je er niet genoeg van binnenkrijgt, heb je binnen enkele maanden een tekort opgebouwd. En dat risico is groter dan je denkt: uit onderzoek blijkt dat tien procent tot een kwart van de Nederlanders een foliumzuurtekort heeft. Des te meer reden om vaker aardbeien te smullen.

Een schaaltje aardbeien van honderd gram telt bovendien nog geen dertig calorieën. Daarmee is de aardbei het slankste fruit van alle populaire fruitsoorten!

Blauwe bessen: meeste antioxidanten

Eet ook eens wat vaker blauwe bessen, heerlijk in de yoghurt of de havermoutpap! Van alle soorten fruit én groentes bevat de blauwe bes de meeste antioxidanten. De blauwe kleur duidt bijvoorbeeld op de aanwezigheid van anthocyanen, die mogelijk ziektes als kanker en hart- en vaatziekten kunnen helpen voorkomen. De supergezonde rood-blauwe kleurstof komt trouwens ook voor in de schil van rode appels.

Kortom, blijf vooral appels eten, liefst mét schil. Ze bevatten waardevolle vitamines en mineralen. Maar hoe meer je varieert, hoe meer gezonde stofjes je binnenkrijgt.

Bron | ned7.nl

Ook interessant