Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Hoeveel is een portie nou eigenlijk?

porties.jpg

Je kent het vast wel. Je wilt op je lijn letten, dus houd je je aan de hoeveelheid van een portie eten. Maar hoe groot is een portie eigenlijk? Hoe meet je dat? En is de grootte van een portie voor iedereen gelijk?

Porties worden groter

Meer dan ooit zijn we bezig met gezond eten, maar voor velen is het daadwerkelijk kwijtraken van kilo’s nog steeds een moeilijke opgave. Verzucht jij ook weleens: “Hoe kan het dat er niks afgaat terwijl ik wel gezond eet?” Dit zou te maken kunnen hebben met de hoeveelheid die je eet. Ons lichaam heeft maar een bepaalde hoeveelheid van een product nodig om de juiste voedingstoffen binnen te krijgen. Op verpakkingen of in een recept wordt dit vaak aangeduid met een ‘portie’. Maar in de loop der jaren zijn de porties die we eten alleen maar groter geworden. Een manier om af te vallen is dus om de porties die je eet te verkleinen. Maar hoe meet je jouw persoonlijke portie af?

Gebruik je hand als richtlijn

Er is een heel handig foefje om een portie te meten. Om dit voor jezelf te kunnen bepalen, heb je iets nodig wat je altijd bij je hebt, en wel: je hand. Je eigen handen zijn de perfecte graadmeter voor het bepalen van de porties die jouw lichaam nodig heeft. Een stukje vlees of vette vis, zoals zalm, hoeft bijvoorbeeld niet groter te zijn dan de palm van je hand. Terwijl je voor een portie groente, zoals broccoli, en een portie ongekookte pasta best een vuist vol mag opscheppen.

vlees2

brocolli

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor witvis geldt: daarvan mag je een hele hand, inclusief vingers, op je bord scheppen. Zin in een hartige snack tussendoor? Een handjevol noten geeft je precies genoeg om nog even door te kunnen.

witvis

noten

 

 

 

 

 

 

 

 

Denk jij dat je met deze methode ook minder gaat eten?

Bron: Daily Mail

Bekijk ook dit lekkere slanke recept:

Bron video: CookLoveShare

Ook interessant