Eten

Hoeveel calorieën zitten er in een paaseitje?

multi-coloured-chocolate-easter-eggs.jpg

Een paaseitje hoort erbij, maar die slanke lijn hè? Geen nood: als je weet welk eitje je het beste kunt eten, kun je er gewoon lekker van genieten.

Zo veel calorieën zitten er in een paaseitje

Een zoet tussendoortje in een fleurig jasje: als er een schaaltje paaseitjes in de buurt staat, moet je er toch gewoon eentje nemen? Of twee… Drie… Gemiddeld eten Nederlanders rond de paasdagen 47 paaseitjes per persoon. Samen eten we dus een miljard paaseitjes per jaar!

Minpuntje is natuurlijk dat een paaseitje niet zo goed is voor de slanke lijn. Door suikers en vetten bevat één eitje ongeveer 45 calorieën (ter vergelijking: dat is net zo veel als een appel of een waterijsje). Het precieze aantal calorieën verschilt per soort chocolade en vulling.

In dit paaseitje zitten de minste calorieën

Hieronder vind je per chocoladesoort een overzicht voor een eitje van 10 gram. De korte samenvatting: een eitje van pure chocolade bevat het minste vet en suiker. Deze chocolade bevat zelfs een aantal goede eigenschappen voor je gezondheid, zo vertelt Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan RTLnieuws: “Wie één of twee pure paaseitjes per dag eet, loopt een lager risico op hart- en vaatziekten, door de gunstige voedingsstoffen die erin zitten.” Over die eigenschappen lees je hier meer.

  • Paaseitje puur: 40 calorieën
  • Paaseitje melk: 45 calorieën
  • Paaseitje wit: 45 calorieën
  • Paaseitje gevuld praline-noot: 52 calorieën
  • Paaseitje likeur: 37 calorieën.

Dit moet je doen om één paaseitje te verbranden:

Het aantal, 45 calorieën, lijkt misschien niet zo veel. Maar dit is er (ongeveer) voor nodig om die energie weer te verbranden.

  • 10 minuten wandelen
  • 8 minuten fietsen
  • 5 minuten hardlopen
  • 25 minuten achter een bureau zitten
  • 20 minuten staan

Gezond alternatief

Tip: wil je een tussendoortje met wat minder calorieën en meer voedingswaarde eten? Ga dan voor de combinatie fruit en chocolade. Smelt pure chocolade en prik aardbeien, bessen, druiven, frambozen of schijfjes banaan of kiwi op leuke prikkertjes. Even dippen en klaar is je choco-fruit snack.

Bron: Hema, Rtl nieuws
Beeld: iStock

Lees ook:

Het geheim van de banketbakker: zo maak je de állerlekkerste tulband
Het gevulde eitje: 8 variaties op dit heerlijke hapje!
Wat is gezonder: een gekookt of een gebakken eitje?
Zonde! Door deze kledingfoutjes lijk je voller dan je bent
Buikje? Deze kledingstukken staan je mooi!

Bekijk ook

Vriendinnen Ingrid en Liezet gaan op pad in het oosten van Nederland.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

 

Ook interessant