Eten

Hoe kies je duurzamere vis?

vis.png

Twee keer per week vis eten is een gezonde gewoonte. Maar het vangen van die vis is niet altijd goed voor het leven in zee en rivieren. Hier kun je bewust mee omgaan. Hoe kun je kiezen voor duurzaam?

Duurzame visserij

Het MSC- of ASC-keurmerk helpt je bij het kiezen. Bekijk de verpakking om te zien of de vis duurzaam is gevangen of geteeld. Of vraag ernaar bij de visboer. Het MSC-keurmerk garandeert dat een vis duurzaam is gevangen. ASC staat voor verantwoord gekweekte vis, schaal- en schelpdieren. Wanneer je vis met het MSC- of ASC-keurmerk koopt, weet je zeker dat je goed zit. Duurzame visserij gebruikt vistechnieken waarbij de kans op bijvangst veel minder groot is. En er wordt alleen gevist op soorten die niet zijn overbevist.

Gebruik de VISwijzer

In de VISwijzer vind je de vissoorten die we in Nederland graag eten. Ze zijn door het Wereld Natuur Fonds (WNF) en Stichting de Noordzee beoordeeld op duurzaamheid en ingedeeld in een groene, oranje of rode kolom. De blauwe kolom staat voor MSC en ASC. Download de VISwijzer op www.goedevis.nl of download de app.

Goed vet

Vis is goed voor de gezondheid. Visvetzuren zijn goed voor je hart en bloedvaten. De meeste vis is rijk aan vitamine B12 en de mineralen jodium, fosfor en seleen. Ook is vis een bron van vitamine B6. Daarom adviseert het Voedingscentrum twee keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis, zoals makreel of zalm.

Bron: Voedingscentrum

Zelf een lekker visje bakken? Dit zijn de tips!

Ook interessant