Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Eten

Hoe gezond is gedroogd fruit nu eigenlijk?

hoe-gezond-is-gedroogd-fruit-nu-eigenlijk-margriet.jpg

Gedroogd fruit wordt vaak gepresenteerd als een gezonde snack, maar klopt dit wel? Hoe gezond is gedroogd fruit nu eigenlijk? Voedingsexpert Amy Shapiro geeft antwoord op deze vraag.

Volgens Shapiro is gedroogd fruit zeker gezond, mits je er niet te veel van eet.

Hoe gezond is gedroogd fruit nu eigenlijk?

Als je het even simpel bekijkt dan is het natuurlijk beter om fruit in wat voor vorm dan ook te eten, dan helemaal geen fruit. Daarnaast bevat gedroogd fruit ook nog eens verschillende gezondheidsvoordelen. “Omdat fruit op gewicht wordt gecondenseerd, levert het drie en een half keer zo veel vezels en voedingsstoffen op als vers fruit,” zo legt Shapiro uit aan de website Real Simple. “Gedroogd fruit is ook nog eens een zeer rijke bron van vezels en antioxidanten, vooral polyfenolen. “De specifieke gezondheidsvoordelen hangen natuurlijk af van het soort gedroogd fruit dat je eet, maar je kunt er in ieder geval op rekenen dat gedroogd fruit goed is voor je spijsvertering en dat het veel antioxidanten bevat.”

Wat zijn de nadelen van gedroogd fruit?

“Omdat gedroogd fruit geconcentreerd is (het water is verwijderd), komen ze in kleine verpakkingen met een hoog suiker- en caloriegehalte,” zo legt Shapiro uit. “Dit maakt het makkelijk om te veel tegelijk te eten, wat snel kan zorgen voor een verhoogde suiker- en calorie-inname en dus ook gewichtstoename.” Omdat al het vocht uit de vruchten worden gehaald, zijn ze ineens veel kleiner, maar dit betekent niet dat ze ook minder suiker bevat dan een normaal vers fruitstuk. En omdat je normaal gesproken natuurlijk ook geen vijftien verse abrikozen zou eten, kun je met gedroogd fruit dus ook maar beter normale porties aanhouden.

Lees ook: Hierdoor is klein fruit gezonder dan groot fruit

Check altijd de verpakking

Daarnaast doe je er volgens Shapiro goed aan om altijd eerst de verpakking te checken om te kijken of er nog suiker of bepaalde siropen zijn toegevoegd aan het gedroogde fruit. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de vruchten echte suikerbommetjes worden, wat natuurlijk niet gezond is. Zorg er daarom voor dat je altijd gedroogd fruit koopt waar geen suiker aan is toegevoegd.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.    

Bron | Real Simple
Beeld | Getty

Ook interessant